Gruddelin´s vardag

Alla inlägg den 27 mars 2009

Av Eva - 27 mars 2009 23:05

Nu snöar det här också :(. Blir så less. Våren var ju på väg, men tydligen så vände det igen. I mars-april är vädret så konstigt, ena dagen varmt och andra dagen iskallt. När man kommer in i Maj, ja då kan man börjar slappna av igen.


Jag längtar så otroligt mycket tills vi kan åka till Västerbol (torpet på landet).


Torpet Västerbol. Min farfars far byggde torpet på 1800-talet och sedan dess har det funnits i släkten. Min pappa och hans 10 syskon äger detta torp tillsammans. ( Min mamma nu eftersom pappa gått bort ).

Vi byggde en altan i somras som tyvärr inte finns med på denna bild.

När min farfar och farmor övertog Västerbol bodde farfars far Johannes på undantag i Lillstugan ( nedanför ). Min faster M har berättat att han eldade mycket och det var alltid stopp någonstans, så först brukade fönstren åka upp och sedan åkte dörren upp och en kolsvart Johannes kom utflygandes.

Han kunde verkligen det där med att elda :). Lillstugan är rustad sedan dess. Det finns inte längre någon spis att elda i.

Här har vi en vy från utedasset :).

Här är lilla sjön Djupsjön precis nedanför Västerbol, som trots namnet inte alls är djup. Sjön fick det namnet pga att man förr i tiden skrämde barnen då man sa att den var jätte djup för att dom inte skulle gå dit.

Tyvärr har sjön vuxit igen och är alldeles dyig och äcklig tack vare att dom tar vatten till Holmens pappersbruk i Hallstavik. Många sjöar runt omkring har blivit förstörda pga av sänkningen.

Här är pappa och hans syskon när dom var små, ni kan se Djupsjön i bakgrunden. Den ser jätte stor och fin ut. Ser ni lilla trädet på lilla kullen, det är ett av dom tre träden på kullen på förra bilden :)?

( Räven på bilden är uppstoppad ).

Här är pappa med familj och släktingar. Pappa är tredje från höger längst ner. Han med den mörka kaluffsen ;). Ni kan se torpet bakom, tror det är samma utelampa som finns kvar än idag...hehehe.


Nu måste jag gå och sova...natti natti på er!


Av Eva - 27 mars 2009 12:07

Glöm vad jag skrev om vädret i morse :(. Solen sken ju och jag trodde det var varmt och skönt ute, men sååååå fel jag hade. Det blåser som sjutton och är kallt. Martin och jag var iväg och shoppade lite idag och det blåste grus och sand så man fick in det i munnen. Det knastrade mellan tänderna. Fy f-n!

Dom håller på och sanerar bort bly i fogarna på portarna i trapphusen och det lät jätte illa. Därför var jag tvungen att åka bort med Martin innan dom kom till våran port. Annars hade Martin säkert blivit rädd.

Dom sålde ut Carena Swing på Babyland och där utanför var det en lång kö och när dom öppnade så sprang alla in så det var en riktig huggsexa där *skrattar*. Jag hade bara tänkt att kika på vagnen hur den såg ut och så, men det hann jag inte med för dom tog slut direkt.

Jag shoppade lite kläder till Martin istället. Det blev några pyjamaser, bodies, strumpor och en liten tandborste. Jag antar att vi måste börja borsta dom små risgrynen nu ;).


Tjingeling

Av Eva - 27 mars 2009 06:31

Fredag...va igen? Tiden går så fort nu för tiden. Veckorna bara springer iväg.

Det ser ut att bli lika fint väder idag :). Underbart! Snart kan man åka till stugan igen och jag läääääängtar dit. Jag har en känsla av att Martin och jag kommer att vara där mycket i sommar. Det ska bli så skönt att vara ledig en hel sommar.

Usch, jag ska betala räkningar idag :(. Det är aldrig kul för man blir ju inte direkt rik av att få Föräldrapenning. Jag tar ut 5 dgr i veckan, men skulle egentligen behöva ta ut 7, men då räcker inte dagarna.

Ja, ja det är bara att bita ihop, det är tur att jag har en snäll sambo som betalar dom flesta räkningarna :).  Jag funderar på att åka iväg och kika på Barnenshus och Babyland idag. Alltid kul att gå och kika där. Jag skulle behöva en ny skötväska för jag får inte plats i den jag har nu. Den ska ju även fungera som min "handväska" och när det inte finns några fack med dragkedjor så har mina grejer en tendens på att försvinna i väskan...hehehe!

Nu ska jag sätta mig ner och njuta av en kopp kaffe.


Tjingeling


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards