Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under maj 2009

Av Eva - 25 maj 2009 18:08

Det blev varken en ny mobil eller diskmaskin :(. Jag kunde inte bestämma mig för vilken mobil jag vill ha och tydligen kommer det snart ut en ny Sony Ericsson som ev. kan vara intressant. Jag får ha min jätte gamla så länge.

Vi tittade på bänkdiskmaskiner och det var dom löjligaste jag har sett....heheheh....då diskar jag nästan hellre för hand för annars får jag diska flera ggr per dag. Synd att dom inte har en sån stor som vi har idag.

Det går in massor i den. Johan ska kika lite till på den, kanske går det att köpa någon reservdel så att man kan sparka igång den igen. Vi provade att köra en tom maskin för en stund sedan, men problemet är när den ska tömma vatten. Då både tar den in vatten och tömmer samtidigt...hm!

Den har fått "tuppjuck" :).


Tjingeling

Av Eva - 25 maj 2009 14:04

Grrrrrr! Nu har mobilen lagt av också. Inom loppet av 6 mån har först kyl och frys gått sönder, men den gick att laga. Sen gick tvättmaskinen sönder och vi fick köpa ny. Sen gick ugnsluckan sönder på spisen och går inte att laga, men vi har dragit oss för att köpa en ny. Diskmaskinen gick sönder här om dagen och nu mobilenskiten. Man blir så less!!!!

Jag fick ett nyt SIM-kort till mobilen idag eftersom mitt var från stenåldern och jag stoppade i det i mobilen och efter det är den tvärdöd. Det går inte att få igång den alls. Nu har jag fått plocka fram en gammal mobil jag hade för länge sedan och hur kul är det?

Det blir nog inget Thuns för min del utan jag får istället åka och kolla om man antingen kan laga mobilen eller om jag köper en ny. Den har trots allt några år på nacken.

Vi får väl se vad som händer.


Tjingeling

Av Eva - 25 maj 2009 11:52

Det blev ingen tur ut till min syster. Hennes dotter har magsjuka så då var det bäst att stanna hemma.

Jag funderar på att åka till Thuns istället. Jag tror mamma ska dit idag och tänkte då kanske göra henne sällskap. Martin och jag har ändå ingenting att göra.

Det är jätte fint väder idag. Solen strålar från en blå himmel.

Det är nu man längtar ut till landet och önskade att man bodde i hus och inte i en tråkig lägenhet som vi gör nu.

Visst går det att gå ut på balkongen, men hur kul är det?

Ha ha ha Martin sitter just nu och dansar i sin gåstol...han är för söt lillgrabben :).


Tjingeling

Av Eva - 25 maj 2009 08:11

Så där, nu har jag pratat med FK och dom har fixat min utbetalning av föräldrapenning. Skönt! Dom visste inte vad som hänt, men nu är det ordnat i varje fall.

Skönt att bli bra bemött av dom för man har hört så mycket skit om FK den sista tiden.

Nu ska jag hoppa in i duschen och göra mig i ordning för så fort Martin vaknar och har ätit så ska vi åka till min syster. Han vaknade jätte tidigt idag så nu sover han igen.


Tjingeling

Av Eva - 25 maj 2009 06:38

Nu är jag riktigt irriterad *morr*. Jag ansöker om föräldrapenning via nätet och den 3 mars lade jag in om att jag ville ha föräldrapenning 1 maj-31 juli. Tror ni jag har fått betalt för 1-20 maj? Nix. Denna månad ser det ut som jag bara får betalat för 21-30 april. Så arg jag blir. Nu måste jag ringa och tjata på dom och det skulle inte förvåna mig om jag får vänta på dessa pengar och då kommer det att bli kris här hemma.

Det har aldrig strulat förr. Här om dagen lade jag in en ansökan om föräldrapenning mellan den 1 aug-30 sept, men det ärendet syns inte ens på mina sidor. Vad håller dom på med?

Jag har bara haft positivt att säga om FK, men nu har dom verkligen strulat till det.

Jag kommer att hänga på telefonen när dom öppnar kl 8.


Tjingeling

Av Eva - 24 maj 2009 22:29

Jaha, så var den här dagen slut.

I morgon ska jag åka till min syster och hälsa på. Hon har kattungar som är 3-4 veckor gamla....jag undrar om hon märker om jag tar hem en i väskan ;).

Måtte jag komma ihåg kameran, men det brukar vara svårt att fota dessa små liv eftersom dom rör på sig hela tiden. Jag får vänta tills dom sover.

Vi måste även åka och titta på en ny diskmaskin. Den vi har försökte Johan laga och han fick igång den, men mitt i programmet så började den låta konstigt och ville inte tömma ut vatten så det är nog återvinningscentralen nästa som gäller. Den är gammal som gatan, men har fungerat alldeles utmärkt. Den är stor för att vara en bänkdiskmaskin och så stora går inte att få tag på nu för tiden. Dom som finns på marknaden nu är små pluttar som det knappt går in något i :(.

Jag hittade en i stort sett likadan på Blocket.se, men den fanns i Luleå och det är lite långt att åka.

Vi får väl se om vi hittar någon, jag vägrar att börja diska för hand för det är bland det värsta jag vet. Urk!


Nu är det snart dags att slå ihop gluggarna.

Natti natti och sov gott.


Av Eva - 24 maj 2009 20:10

Jag klurar på att köpa en digital systemkamera, men vet inte vilken jag ska välja. Det är en djungel av kameror på marknaden och det är säkert som med barnvagnar, ingen har allt man vill ha :). Jag är inte så hemma på systemkameror, har bara haft digitala kompaktkameror, är faktiskt inne på den fjärde kameran nu så alla tips och råd är värda mycket.

Jag har kikat på Nikon D90, Nikon D5000, Canon EOS 1000D och Sony Alpha DSLR-A300 som alla har sk. Livevisning. Jag ska läsa lite fler recensioner och kolla vad andra har och vad dom tycker innan jag bestämmer mig för vilken det blir.

Sen ska jag ut i skog och mark och leka :).


Tjingeling


Av Eva - 24 maj 2009 16:20

Jag åkte till en handelsträdgård och köpte plantor och till Plantagen och köpte jord. Sen städade jag balkongen, planterade och oljade in bordet.

Nu är allt klart där ute förutom att en stor sopsäck ska bort.

Jag köpte en Klematis som ska klättra i nätet, två Dahlior, två Margariter, kantlobelier och snöflingor.

Jag missbedömde och köpte alledels för mycket jord :). Det fanns lite kvar från förra året och det hade jag glömt bort. Så kan det gå. Jag får väl köra ut det till mamma i värsta fall. Hon behöver säkert jord.

Jag skulle vilja plantera mer, men risken är att det knappt går att komma ut då ;). Jag vill gärna kunna hänga lite tvätt där ute så fort björkpollena har slutat att flyga runt.

Johan är iväg och handlar och han skulle köpa med sig pizza hem. Jag är alldeles för hungrig för att ställa mig och göra i ordning mat nu och när jag blir hungrig är jag inte att leka med..hihihi!


Tjingeling


Ovido - Quiz & Flashcards