Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under juli 2009

Av Eva - 27 juli 2009 08:02

Stackars lille Martin. Vi fick väcka honom idag :(. Vi ska åka kl 12.30 och fira farmor idag och då måste Martin sova en gång innan vi åker. Därför var vi tvugna att ställa klockan.  Får inte han sova sin första lur så blir hela dagen förstörd.

Vi ska köpa med oss blommor. Något annat behöver hon inte ha. Hon har ju trots allt levt i 95 år och har nog det mesta hon behöver ;).


Tjingeling


Av Eva - 26 juli 2009 23:55

Mammas äskling :).


Av Eva - 26 juli 2009 18:49

I morgon fyller farmor 95 år och jag vill hedra henne med att skriva om hur hennes liv har varit.


Esther Elisabeth föddes 1914-07-27. Hennes mamma satt och sydde på BB och stack sig så illa på en nål att hon fick blodförgiftning och dog när Esther bara var 4 dgr gammal. Hennes pappa kunde inte ta hand om henne själv då han hade två små söner att ta hand om så en faster ryckte in och tog hand om lilla Esther. Hennes pappa gifte om sig när Esther var 3 år och hon fick 4 halvsyskon till.


Farmor


Esther träffade min farfar Axel på hösten 1933 då hon skulle hjälpa till vid älgjakten. Båda hade sällskap och Esther hade haft sällskap i flera år så det blev ett stort rabalder när dom lämnade sina sällskap för varandra. Esthers pappa var inte glad eftersom den andre var ett "bättre" parti.

Dom bodde vid Västerbol (vår stuga idag) och när det skulle bli arvskifte så kunde dom inte lösa ut Axels syskon och skulle flytta från gården. Då kom hennes faster och räddade dom. Hon skänkte dom 3000:- som det skulle kosta att lösa ut syskonen.

Det första barnet kom 1934 och det sista barnet 1962 när farmor var 48 år. Dom fick totalt 11 barn, egentligen 12 då en son föddes 1960 men dog vid födseln eftersom han hade navelsträngen hårt runt halsen.

När farmor väntade barn mådde hon jätte dåligt för hon fick inflammation i njurarna varje gång. Ibland trodde dom inte hon skulle överleva och efter det andra barnet så avrådde läkaren henne från att skaffa fler barn. Det blev alltså 9 till :).


Farmor och faster Margareta.


Dom hade det ganska knapert, farfar fiskade kräftor och gjorde andra jobb för att få ihop pengar till familjen medans farmor tog hand om djuren. Dom hade en liten ladugård på den tiden. Det fanns en ko, en häst och hönor.

I början var det bara en kammare och kök vid Västerbol. Min faster har berättat lite hur det såg ut då. Dom bodde och sov i köket allihopa. Tror det var 4 barn och 2 vuxna då. Kammaren var ett finrum där barnen inte fick vara. I början av 40-talet rustades Västerbol. Det byggdes 2 rum på övervåningen, det drogs in vatten och dom fick vattenburen värme i alla rum.


Till julen 1961 flyttade dom ifrån till Ängsberg som dom köpte för 16.000:-.  Det var pengar efter arvet av Esthers pappa.

Dom hade Västerbol kvar, men hyrde ut det till Stockholmare.

När jag var 4 år fick deras barn överta Västerbol och det var så vi började att vara där. Jag har spenderat många somrar där och hoppas att det får vara kvar i släkten många år till.


Farmor och lille Martin


Esther bodde vid Ängsberg tills hon var 78 år (tror jag). Då bröt hon höftleden och kunde inte bo kvar i ett litet torp där det bara fanns utedass och inget rinnande vatten. Hon flyttade in i en liten lägenhet på 1 rum och kök. För några år sedan fick hon flytta till ålderdomshemmet eftersom kroppen inte orkade med längre. 


I morgon ska vi fira henne och hon har ingen aning om att vi kommer. Det är bäst det för hon är riktigt envis av sig och det blir bara värre med åren. Hon skulle totalvägra om hon visste att vi skulle komma.

Nu rullar dom bara ut henne till den lokal vi ska vara i och sen får hon finna sig i det ;-).


Tjingeling 

Av Eva - 26 juli 2009 15:48

Idag blev det en liten shoppingtur. Först var jag till Chilli för att titta efter nya ljuslyktor till min vän Cilla. Jag skäms nästan att berätta, men sist vi var där så lyckades jag mitt klantarsle slå omkull en av dom så den gick i tusen bitar. Inte nog med det så rann det ut stearin på deras fina bord och golv. Som om det inte räckte så fick dom stearin på byxorna också.....suck! Man blir så arg på sig själv när man gör något sånt.

Som tur är så har hon fått dessa lyktor av mig och en hade redan deras katt Svante haft sönder. Nu har dom bara en kvar och det är kanske inte så snyggt.

Det fanns inga snygga lyktor på Chilli, men dom kanske får in likadana igen så småningom.

Precis bredvid Chilli ligger Livets Ord och dom har Europa konferens denna vecka. Suck! Eftersom vi inte bor så lång ifrån så kommer vi få lyssna på deras tjo och tjim hela veckan. Grannen under har hyrt ut sin lägenhet till Livetsordare också så man är verkligen omringade av dessa konstigtänkande människor nu.


Huligangrannarna har också kommit hem så nu är det slut på friden igen. Nu kommer väl "Skara sommarland" fram här utanför igen.


Just ja, det var shoppingturen jag började skriva om :). Jag fick tag i ett par vita linnebyxor och några trosor. Jag får leta fram en gammal topp att ha till i morgon på farmors födelesdag.

På väg hem var jag jätte hungrig och eftersom jag vill gå ner i vikt så blev det ingen kebab, pizza eller hamburgare. Jag köpte Sushi istället :). Mums!!!! Det är väl kanske inte så nyttigt det heller, men kändes bättre på något sätt.


Tjingeling



Av Eva - 26 juli 2009 10:11

Idag fick vi sovmorgon. Martin somnade vid kl 22 igår kväll ( ungefär som vanligt) och vaknade först vid 6.30 då han fick komma upp till vår säng. Där somnade han om och sov till kl 9.30.  Helt fantastiskt :-).

Han är duktig vår lillkille!


Idag ska jag ut och försöka shoppa lite. Vi ska fira farmor som fyller 95 år i morgon, men jag har ingenting att ha på mig.


Nu är det frukostdags.


Tjingeling

Av Eva - 25 juli 2009 22:23

"Jag tävlar hos Jempajenny om en valfri väggtext från VinylaHem.se! Tävlingen avslutas den 2  augusti klockan 18:00 genom lottning! Klicka här för att vara med och tävla du också"



Av Eva - 25 juli 2009 21:17

Nu är jag hemma igen efter några sköna dagar vid stugan.

Vi har varit lugnt och skönt förutom att vi hade strömlöst i 17h i onsdags. Som tur var så har vi vedspis i köket så vi fick sparka igång den på morgonen. Det blev lite varmt i köket när vi eldade hela dagen, men det var verkligen en räddning eftersom strömmen kom tillbaka först kl 19 på kvällen.

I torsdags kom faster Kerstin, kusin Cecilia och kusin Alex med familj. Det var jätte roligt att träffa dom eftersom Alex, Johanna och lille Isak bor i Göteborg och då ses vi inte så ofta.

Igår var vi till Norrtälje en sväng. Det är så mysigt där. Vi kikade i lite affärer och åt lunch där.

Johan och Michelle kom i torsdags och sov över, men åkte hem igår och då tog dom med sig Martin hem. Kvar var bara mamma och jag. Vi läste och hade det lugnt och skönt.

Som vanligt var det skönt att komma hem igen, till rinnande varmvatten och en lång dusch :).


Tjingeling



Av Eva - 21 juli 2009 09:08

Idag åker jag och lille Martin till stugan. Mamma, B och M kommer också dit.

Det kommer bli några bloggfria dagar för mig eftersom datorn lämnas hemma.


Tjingeling


Skapa flashcards