Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under juli 2009

Av Eva - 16 juli 2009 16:03

Lille Martin har varit på 10-månaderskontroll idag och han gick igenom besiktningen :). Han väger nu 10840 gram och är 75,5 cm lång. Redig kille.

Vi gick igenom säkerhet i hemmet....fy så mycket det är att tänka på nu. Det är pluggar som ska sitta i kontakterna, spisskydd, barnsäkra fönster och skåpluckor, tippskydd och en herrans massa mer. Vi får inhandla lite grejer och börja med detta någon dag. Än så länge varken kryper han eller går, men rätt som det är så gör han det och då gäller det att man redan har fixat allt.

Nu ska vi äta lite grillad kyckling med potatissallad. Det blev enkel mat idag.


Tjingeling

Av Eva - 15 juli 2009 22:22

Hehehe...jag var en usel fotograf idag för det blev inte många bilder från dagen.


Världens sötaste små grisbebisar.

En vacker påfågel som låg bredvid caféet. 


Av Eva - 15 juli 2009 21:46

Sådär, nu är vi hemma igen. Martin har ätit kvällsgröt och badat och ska nu snart gå och sova.

Det började lite stressigt i morse. Martin vaknade först kl 8.30 Ops! Vi som skulle åka iväg tidigt, men det var bara att glömma. Det blev en snabbdusch och frukost och sen bar det iväg. Först hämtade vi upp mamma på landet.

När vi kom fram till Furuvik så fanns det inga parkeringar och jag menar verkligen att det inte fanns några. Vi åkte runt i nästan 1 timme innan vi gav upp och gjorde som många andra, vi parkerade på bussparkeringen ;-).

Det var helt hysteriskt på parkeringarna. Vi såg jätte många bilar bli inparkerade i hörn....jösses, hur hade dom tänkt att dessa bilar ska ta sig ut? Man slutar aldrig att förundras.

När vi valde bussparkeringen så sa vi att vi hellre tog böterna än att köra runt mera. Martin var vrålhungrig så vi hade inget val. Vi nästan sprang till restaurangen inne på Furuvik eftersom Martin var hungrig och jag skulle värma en barnmatsburk till honom. Där var det kö och fanns inga platser.

Vi gav upp så jag gick in och värmde burken och gick sedan ut och satte oss på en bänk och gav honom mat där. Mamma och sambon gick in för att beställa mat ( tänkte sitta ute på gräsmattan och äta), men då ringde sambon och sa att dom hade fått ett bord. Vilken lycka. Problemet var bara att jag knappt tog mig in med barnvagnen och folk flyttar inte på sig när man kommer med vagn. Jag hade lust att leka bowlingklot och ta sats med vagnen, men så kan man ju inte göra. Jag fick gå in en annan ingång och krångla mig fram mellan människor och bord och till slut kom jag fram till slutdestinationen, bordet!! Puh...jag var helt svettig.

Vi fick vår mat, Nachotallrik..mums, inte dumt!

När vi hade fått lite mat i magen och var mätta och belåtna kunde vi ta allt i lagom takt, titta på djuren, åka karusell, jag fick upp mamma i skeppet och det var som vanligt riktigt kul. Jag höll på att skratta ihjäl mig.

Sen var det dags för Matin att äta ännu en burk, men då var det lugnt på restaurangen. Vi fikade gott på ett litet mysigt café där vi tittade på kajbebisar som hade fullt sjå med ett bullpapper.

Sen bar det av hemåt och jag satt och spelade Bubbel town på mobilen så hemresan kändes inte lika lång som ditresan.

Nu känner jag mig mör i fötterna och det är högläge som gäller för fossingarna ikväll.

Bilder från dagen kommer ut senare. Kameran var inte framme många ggr och jag hade den vanliga kompakta med mig eftersom jag inte orkade släpa på systemkameran idag.


Tjingeling

Av Eva - 14 juli 2009 23:56

I morgon åker vi till Furuvik. Vi ska hämta upp mamma och det blir en liten omväg, men jag vill att hon ska med och jag vet att hon är sugen på att åka hon också.

Jag hoppas att vädergudarna är med oss för det är inte roligt att gå omkring där när det regnar, men man får gardera sig med regnponcho (stavas?).

Jag ska försöka få upp mamma i skeppet....hehehehe..jag är så sugen på att åka något och skeppet är väl det enda roliga där för oss vuxna. Annars finns det mest barnkaruseller. Kanske något för lille Martin ;).

Nu är det dags för sängläge och en bok.


Sov gott.

Av Eva - 14 juli 2009 15:19

Idag har vi varit iväg till en annan 4H gård idag som jag trodde var mycket större. Visst var det större, men det fanns inte så mycket djur där. Lite tråkigt måste jag säga.

Sen var vi på Gränby centrum och handlade lite kläder till Martin. Egentligen var det en keps vi var på jakt efter, men det hittade vi inga. Dom har säkert reat ut dom redan. Konstigt det där att sommarkläderna reas ut mitt i sommaren...hm!

Martin fick även en ny leksak som han har haft jätte roligt med. Det är en sådan där grej som spelar om man trycker på olika knappar och det låter som olika djur :).

Nu ska jag avnjuta en kopp kaffe i lugn och ro. Johan håller på och lägger Martin som ska sova en liten lur nu.


Tjingeling


Av Eva - 13 juli 2009 23:36

Jösses, vart tar tiden vägen? Vi åkte till stugan i fredags och jag kom hem idag. Det blev en snabb dusch och så vidare till svärföräldrarna.

När vi kom försökte jag läsa igen en del bloggar ( hänger inte riktigt med längre ;)), men sen började jag att prata med Cilla i telefonen och nu sitter jag här i bloggvärlden igen. Jag skulle vilja titta på bilder jag tagit i helgen, men det får jag nog börja med i morgon för snart är det dags att sova.


Helgen har varit bra. Vi fick fint väder trots att det skulle bli dåligt och det tackar jag hemskt mycket för ;).

Tyvärr så hade alla grodbebisar fått för sig att dom skulle lämna den lilla igenväxta sjön och bege sig till skogs så det var små grodor precis överallt. Jag hatar denna tid för jag är så rädd att trampa på någon. Dom är ju så söta. I början tog det jätte lång tid så fort jag skulle gå någonstans eftersom jag kollade varje steg jag tog och man hann nästan göra på sig om man skulle till dass ;-) Alla andra bara gick och egentligen gjorde dom väl rätt. Det är bara jag som är för stor djurvän, men till sist var jag tvungen att göra likadant, men det gjorde ont i hela mig.

Hoppas dom är borta nästa gång vi ska dit.

I lördags hade vi pilkasttävling och än så länge ligger jag trea. Min kusins fru ska kasta pil en annan gång eftersom dom inte kunde vara med och det är bara att hoppas jag får behålla bronsplatsen :).

På söndagen hade dom tävling i mete. Usch, det var inte jag med på eftersom jag inte kan bryta nacken av en fisk ( där kommer djurvännen in igen :)).

Johan och Martin åkte hem igår, men jag stannade tills idag och jag åkte hem på förmiddagen. Jag har sovit jätte bra i natt. I och för sig har jag sovit bra dom andra nätterna också för Martin har sovit riktigt bra.

Nej, ska man ta ur minneskortet ur kameran och i varje fall titta hur bilderna blev. Man är ju nyfiken.


Natti natti på er.

Av Eva - 10 juli 2009 09:12

Idag åker jag till stugan, men vädret hade ju kunnat vara bättre. Vi kan elda i spisen om det är kallt som tur är. Värre blir det om man vill gå ut och tvätta sig. Vi värmer vatten som vi sedan häller i hinkar och sen står vi bakom huset och tvättar av oss. Vanliga fall brukar det vara jätte skönt, men nu när det är så här kallt så är det mindre roligt. Kanske regnar det så pass mycket att man bara behöver ställa sig ute :).

Det löser sig på något sätt.

I morgon har vi pilkasttävling, inte Dart utan vanlig pil. Jag brukar komma ganska bra till så jag vill gärna vara med. Vi har flera olika tävlingar inom släkten och det är alltid lika kul. På söndag är det mete, men den vill jag inte vara med på. Jag älskar att meta, men jag kan inte bryta nacken av en fisk och jag kan heller inte ta bort kroken om den fastnat för långt ner. När jag metar så släpper jag alltid tillbaka den lilla firren igen, men här gäller det att få så mycket fisk som möjligt och alla ska sparas.

Nu ska jag börja att packa och jag hoppas jag kommer ihåg allt denna gång. Jag brukar alltid glömma något.


Tjingeling och trevlig helg på er.

Av Eva - 9 juli 2009 20:23

Ikväll vara vi och handlade och då fick min sambo se en liten kille ta på sig en tröja, slita av lapparna och sedan sätta på sig sin egen munkjacka över.

Vi gick och pratade med kundtjänst som hämtade vakten. Dom stoppade lillkillen och familjen, men då hade han inte på sig tröjan utan då låg den helt plötsligt i hans mammas väska (?).

Hon vi pratade med i kundtjänst frågade om vi ville följa med och prata med vakten och familjen, hon sa att vi inte behövde, hon kunde säga att vi redan hade gått, men sambon valde att följa med och prata.

Mamman skyllde på att hon hade köpt tröjan förr, men sambon sa precis vad han hade sett. Vakten ringde polisen och han tog sambons uppgifter. Hoppas han slipper vittna nu för man vet aldrig hur en sådan utgång blir.

Jag tycker sånt här är obehagligt, men samtidigt så vill man att det ska gå rätt till.

Jag kan ärligt säga att jag har snattat en chokladkaka när jag var 13 år och jag åkte fast. Det är inget jag är stolt över, men ändå känner jag tacksamhet över att jag åkte fast. Man vet ju aldrig om man hade fortsatt. Jag kan säga att jag aldrig har stulit något mer i mitt liv efter detta och kommer aldrig att göra det heller.

Om mina barn skulle börja snatta så skulle jag bli flyförbannad, men skulle det hända så hoppas jag dom åker fast för det ger verkligen en tankeställare.


Hur skulle ni ha gjort??




Ovido - Quiz & Flashcards