Gruddelin´s vardag

Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Eva - 6 augusti 2009 21:33

Snart försvinner glömdlampan för att ersättas av lågenergilampor.

Vad jag inte visste var att dessa lågenergilampor innehåller kvicksilver. Hur bra är det då? Ska man vara rädd om man har sönder en sån?

Dessa lampor ska sorteras på sopstation som farligt avfall.

Visst är det bra att den vanliga glödlampan försvinner och ersätts av en som drar mindre ström, men hur ska det bli med allt kvicksilver?

Jag är väldigt klyven i denna fråga.

Det jag vet är att jag kommer "hamstra" på mig en massa vanliga glödlampr och sen fasa över till dom nya när dom är bättre. Skenet är inte bra i dom lågenergilampor som finns och det tar lång tid innan dom tänds ordentligt.

Jag gör annat för att bidra till miljön istället.

Hur ska ni göra? Ska ni hamstra eller är ni redan klara?

Svara gärna i omröstningen.

Av Eva - 6 augusti 2009 19:58

Städningen blev inte klar idag. Jag har dammat nästan överallt och plockat en massa, men inser att vi bor alldeles för trångt. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som måste bort nu när Martin kommer åt överallt. Förråden är smetfullt från golv till tak så där får inget plats heller.

Nu är jag så less på att bo här. Jag tittar på hus varje dag, men hittar inget bra. Vore det bara för våran del så kunde vi bo vart som helst, men vi måste tänka på Michelle som ska ta sig till skolan i stan varje dag. Hon ska inte behöva ha flera kilometer till närmsta buss.

Jag har hittat ett jätte mysigt hus, visserligen lite för långt från stan och sen fanns det bara 2 sovrum. Det är ett stort allrum på övervåningen och kanske går det att göra ett litet rum där. Vi ska i varje fall åka och titta på det när det är visning. Jag sa till Johan att han kunde bygga ett garage med en liten lägenhet ovanpå så kan Michelle bo där :). Hon bor ju i varje fall bara varannan vecka hos oss och det står väl inte på så flyttar hon hemifrån. Johan vill gärna ha garage om vi flyttar så han kan meka lite.


Vi har varit och handlat på kvällen. Jag och Martin åker till stugan i morgon och Johan kommer på lördag. Släkten har 10-kamp då och den måste man ju vara med på :). Det brukar inte gå så bra för mig för det är mycket kastandes med boll i hinkar och allt möjligt och jag har noll bollkänsla.

Martin är ju också med och stör och det lär inte gå bättre då.

Vi köpte en "barnvakt" via Blocket.se häromdagen. Den kan vara bra att ha på lördag då Martin säkert ska sova mitt i allt. Då hör vi om han vaknar.

Den kan vara bra att ha vid stugan och vi kan sälja den vidare sen när vi inte behöver den längre.


Ha en trevlig helg alla bloggvänner.


Tjingeling

Av Eva - 6 augusti 2009 09:20

Nu händer det mycket. Martin har börjat att åka lite på rumpan. Krypa är något han ännu inte har upptäckt. Han avskyr fortfarande magläge och vänder sig fortfarande inte om frivilligt. Det är ju jätte farligt att ligga på mage ;-). Det är ganska skönt för han ligger relativt still på skötbordet och håller inte på och krånglar med att vända sig om.

I vår säng och i soffan lever han som en tok. Då vänder han sig om och ålar, kastar sig framåt och håller på så man är alldeles nervös.

Han har börjat att ställa sig upp i sängen och i soffan.

Hans armar har en tendens att bli väldigt långa om det är något han vill ha.

Idag har jag städdag så jag ska barnsäkra lite överallt. Ta bort sånt som han kommer åt. Jag måste byta till kappa i köket för där sliter han i panelgardinerna. Samma sak i vardagsrummet, men jag har tyvärr ingen mer kappa så nu har vi nålat upp gardinerna. Skitsnyggt :).

Det är mycket att tänka på nu när han sliter i allt.

Värre blir det väl när han börjar gå kan jag tänka. Jag är glad så länge han inte gör det och jag hoppas det tar ett tag till innan han gör det.

Han får gärna vara 1 år när han går.

Han pratar mer och mer. Han säger "boa" om blomma och han älskar blommor. Jag har en ros tatuerad på armen ( en gammal grej man gjorde i tonåren) och den ska han titta på hela tiden.

"Mpa" säger han på något konstigt sätt om lampa. Han säger också vovve, titta och mamma. Jag vet inte hur ofta jag får höra mamma på en dag. Det verkar vara lätt att ta till när det är något han är sur på. Då blir det mamma, mamma, mamma, mamma i långa ramsor :).

Johan är lite ledsen för pappa verkar vara jätte svårt att säga.

Han mjauar som en katt och muar som en kossa.

Han säger "kish" om kisse :).


Nej, nu ska jag försöka få honom att sova en stund så att jag får äta frukost i fred.


Tjing på er!


Skapa flashcards