Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under september 2008

Av Eva - 27 september 2008 16:48

Idag var det beräknat datum för Martin :) Skönt att han kom tidigare.

Jag åkte iväg själv för första gången idag. Det blev en sväng till Gränby centrum. Handlade några bodies, mössa och tossor till Martin och en amningsbehå till mig själv.

Har försökt få Martin att börja använda napp, men han vill inte ha. Jag börjar bli less på att han använder mig som napp. Jag gör inte annat än sitter med honom vid bröstet. Okej om han åt hela tiden, men han ligger bara och tuttar och myser. Hoppas för Guds skull att han får kläm på det där med napp snart. Annars kommer det inte att gå bra när Johan börjar jobba och jag blir själv hemma.

Ikväll kommer min f.d granne Monica och hälsar på. Hoppas Martin är vaken och på gott humör då :)

I natt åker Cilla med familj till Egypten, man är lite avundsjuk måste jag säga....Tur att det är fint höstväder här hemma. Skulle vilja ut i skogen och plocka svamp....kanske kan åka till mamma någon dag och göra det om Johan ser efter Martin ett tag.


Av Eva - 24 september 2008 21:00

Idag fyller Martin 1 vecka :) Tänk vad tiden går fort. Det är så skönt när Johan är hemma, men sen då, vem ska hämta vatten, saft, sätta på kaffe och hämta andra saker till mig ;). Han är så snäll min Johan!

Martin var och hälsade på sin gammelmormor på sjukhuset idag. Hon var så rädd att hon inte skulle hinna se honom eftersom hon tror att livet kan vara slut när som helst. Lilla mormor...hon har alltid varit en krutgumma så hon finns nog med oss ett tag till.

I morgon ska vi åka till faster Annelie på syjunta ( inte för att vi syr, vi pratar bara skit och fikar =)) Få se hur det går. Johan får gå upp till lillebror så länge medans vi är hos Annelie.

Igår var vi till jobbet och hälsade på. Vi skulle provåka nya barnvagnen, men där ville inte Martin ligga så Johan fick bära honom dit och jag bar honom hem. Den promenaden var inte så bra för mig. Jag har fortfarande skitont i fogarna och i bäckenet. Jag känner mig helt glapp...! Men det går väl över får jag hoppas. Jag får ta det lugnt och inte gå så långa promenader nu i början.

Nu ska jag titta på Efterlyst, bäst att passa på nu när Martin sover.


Martin 1 vecka.

Martin 1 vecka



Av Eva - 18 september 2008 16:32

Martin

Av Eva - 18 september 2008 16:31

Martin

Av Eva - 18 september 2008 16:29

Så var han här, lillpyre. Det blev en liten Martin, 3550 g och 51 cm lång.

Allt gick så fort. Kl. 14 pratade jag med mamma och då kände jag att sammandragningarna började göra ont ut i höfter och rygg. Ringde till mina kollegor och sa att jag inte riktigt visste hur jag skulle göra. Dom skulle ju hämta mig kl. 15.30 Beslutade mig för att ändå försöka att följa med. Hoppade in i duschen och gjorde mig i ordning. Packade väskan ifall att....( Tur att jag gjorde det). Kollegorna hämtade mig och vi åkte ner till en källarlokal där det visade sig att vi skulle göra glasfat...! Jätte kul, men jag kunde inte riktigt koncentrera mig eftersom jag hade ganska ont. Fick i varje fall till ett hyffsat glasfat ( ska brännas innan man kan se resultatet). Jag ringde till Johan och sa att han skulle hämta mig kl. 19 eftersom jag kände att jag inte skulle orka att följa med ut och äta. Stannade vid MAX och köpte hamburgare, hem och tvättade av mig sminket, duschade lite snabbt och värkarna kom i ett. Ringde till förlossningen och dom sa att, visst kunde jag komma in för en kontroll, men att jag säkert skulle bli hemskickad igen. Jag kände att värkarna var så intensiva att jag bara vill krysta så det var bara till att åka till Förlossningen.

När jag kom dit kl. 21 var jag öppen 9,5 cm, blev inte hemskickad i detta läge ;). Kl. 22 tog dom hål på vattnet och 22.20 var han född. Snacka om fort. Tänk om vattnet gått hemma, ja då hade jag fått honom hemma. Tur att man lyssnar på sin kropp...!!!

På BB var det fullt så vi har fått sova i ett undersökningsrum i natt. Det gick ju bra det med i och för sig. Slapp betala för rummet eftersom det inte var ett riktigt rum :).

Vi åkte hem kl.13 idag. Skönt att vara hemma igen.

Nu håller han på och vaknar så nu vill han nog ha mat.

Martin

Av Eva - 17 september 2008 08:37

Idag vaknade jag med världens sammandragning och när jag gick på toaletten så kom det blod...kan det vara något på gång kanske??? =)

Det kan ju vara en ordentlig urinvägsinfektion också men jag hoppas det är lillpyre som vill ut. Nu går jag här och väntar och ser om det kommer mera blod. I sånt fall ringer jag upp till förlossningen och kollar vad det kan vara.

Sammandragningar har jag hela tiden, men dom gör inte ondare än förr.

Jag ska ut och äta med mina kollegor på jobbet ikväll, men vi får väl se hur det blir med den saken. Det vore så skönt om lillpyre ville komma nu.

Ja, vi får väl vänta och se ;).

Av Eva - 15 september 2008 19:46

Första lediga dagen....gick upp 8.30 Satt och surfade runt lite, åt frukost i lugn och ro, duschade gjorde mig i ordning och sen ringde Barnens Hus och sa att hårdliften till vagnen hade kommit. Var dit och hämtade den, var in på Apoteket och köpte amningsinlägg (lär ju behövas sen), var in på Coop och handlade. Åkte hem, rensade lite svamp som jag plockade igår, förvällde den. Tog en tupplur på 45 min. Gjorde i ordning lasagne, Johan kom hem, var sedan på Utvecklingssamtal med Michelle i skolan.

Det var så skönt att slippa ha några måsten, bara ta det lugnt och inte stressa. Det skulle nog bli tråkigt i längden, men just nu ska jag bara försöka att njuta av lugnet. Lillpyre kommer ju att ta upp den mesta av tiden sen.

Jag har haft fruktansvärda nervsmärtor i magen idag, det börjar bli trångt nu, stackarn kan ju knappt röra sig där inne :).

Sammandragningarna har inte varit lika intensiva idag, skönt!!!

I morgon ska jag kanske träffa Cilla, ta en fika eller lunch eller göra något annat. Skulle behöva städa här hemma, men jag är lika smidig som ett kylskåp just nu så Johan får göra marktjänsten här hemma ;).


Av Eva - 13 september 2008 10:34

Igår skulle vi hämta vår barnvagn, en khaki färgad Brio Happy sittvagn med brun hårdlift. Med våran vanliga otur (blir alltid fel på något vad vi än köper) så hade det blivit beställt en brun liggdel istället för en hårdlift som ska ligga i sittvagnen. Typiskt! Liggdelen är fin den också, men tanken var att vi lättare skulle kunna bära hårdliften upp för trappen eftersom vi bor på andra våningen. Där stod vi, jag såg ju direkt att den vagnen inte går in i min bil eftersom den blir större med liggdelen. Vi beställde vagnen redan i maj och då ville jag ha en brun sittvagn med khaikfärgad hårdlift, men hårdliften fanns inte i khaki så då ändrade vi och tog en khakifärgad sittdel med brun hårdlift istället. Hon som sedan knappade in beställningen måste ha gjort helt galet. Jag tycktei och för sig att priset blev ganska högt, men tänkte inte så mycket mer på det eftersom det är svärmor och svärfar som betalar vagnen :). Dom på Barnenes Hus ringde till ett annat ställe och kors i taket, det fanns en brun hårdlift hemma. Förhoppningsvis kommer den i mitten på nästa vecka. Puh...då kunde jag andas ut igen.

Brio tillverkar inte denna modell längre eftersom dom precis har lanserat sina nya färger för 2009, så hos Brio fanns den inte heller.

Nu blev vagnen 600:- billigare eftersom hårdliften kostar mindre än liggdelen. I Volvon går vagnen in, men värre var det i Saaben. Det går om man tar bort två hjul. Johan vill gärna åka sin Volvo och jag vill gärna åka min Saab så vi får väl se hur vi gör. Vi måste montera bort airbagen i den bil jag kommer åka mest så att babyskyddet kan sitta i passagerarsätet. Vi har en Acta Graco med bas, problemet är att vi skulle vilja ha en till bas, men det kan ju bli svårt att få tag i.


Igår jobbade jag min sista dag. Tänk vad konstigt det kändes att gå därifrån. Man har ändå varit där i 12 år och helt plötsligt ska jag vara ledig i 1 år....märklig känsla. I och för sig så kommer jag att gå dit ganska ofta ändå, kan ju inte missa sushin varannan torsdag + att jag måste hjälpa Karin att komma igång.


Så här ser vagnen ut som sittvagn.

Brio

Skapa flashcards