Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under december 2008

Av Eva - 31 december 2008 11:40

Nyårsafton....hm...vad tiden går fort. Snart blir man ännu ett år äldre.

Jag känner mig fortfarande som 20 i sinnet :) och jag tror inte att man kommer känna sig äldre. Tror man stannar där på något sätt och sen är det bara kroppen som åldras.

När jag var in på Systembolaget häromdagen så fick jag visa Leg....he he he, det var ett tag sen jag fick göra det.

Det är nästan pinsamt när dom får leget och ser hur gammal man egentligen är. Dom brukar säga, -Oj du får ta det som en komplimang....och det gör jag oxå =).

Michelle var med mig in och jag var nästan rädd att dom skulle tro att jag skulle langa till henne.....Det hade varit jobbigt om jag inte hade fått köpa vin för att hon var med. Hon har blivit så stor nu så hon får inte följa med nästa gång..man vet ju aldrig.

Jag hoppas det dröjer mååååånga år innan hon börjar prova på alkohol, men jag vet hur jag var själv i den åldern. Alla testar ju någongång.

Ja usch ja, hoppas som sagt att det dröjer några år till.


Nu ska jag gå och äta en sen frukost.


Av Eva - 30 december 2008 22:00

Är ni kräkmagade så ska ni inte läsa.....!! 

Ja jisses....katten Alice satt i fönstret bakom teven och började kräkas. Hon är en Helig Birma med jätte mycket päls och den rasen kräks tyvärr en massa hårbollar. Jag försökte slita ned henne från fönstret för att rädda teven och alla sladdar bakom, men när jag håller henne i luften så kräks hon världens största hårboll och vart landar den, jo i en kontaktdosa bakom bokhyllan, ni vet en sådan där man kan sätta flera kontakter i.

Hur lyckas man? :)

Som tur var så var den kompakt, ja hårbollen alltså, så det var inga problem för Johan att ta bort den. Givetvis var den han som fick ta rätt på det ;).

Det hade varit värre om Alice hade kräkts upp något blött, då hade det nog blivit kortslutning här hemma.



Det här är Alice "boven i dramat"


Och det här är Ozzy, son till Alice

Av Eva - 30 december 2008 17:05

Så var det snart nytt år igen och jag kan inte låta bli att fundera på vad detta år bär med sig.

2008 har varit ett sorgens år, men det har även varit mycket glädje.

Jag har mist nära och kära, men även fått en son att glädjas åt.

Man vet aldrig vad som händer i framtiden och tur är väl det, men lite nyfiken är man ju trots allt.

Jag var och spådde mig hos Heikki Vesa för ca 4-5 år sedan och det är inte mycket som stämt med hans spådom :) Vi skulle köpa en villa, typ en mindre herrgård ( är en dröm) och än så länge bor vi kvar i lägenhet, jag skulle få barn ganska snart ( tycker inte 4-5 år är snart) m.m

Jag spelade in hela samtalet och jag måste nog ta fram bandet och lyssna på det någon dag.....hm...förresten, har ju ingen bandspelare längre så hur ska det gå till ;)?

Jag hade en jätte gammal bandspelare med mig när jag spelade in honom och mitt i allt så verkar det ha blivit något fel på den för det går bara fortare och fortare och till slut låter det som en smurf pratar "skrattar".

Många är vi som har lyssnat och skrattat till detta.

Jag måste försöka få tag i en bandspelare för nu känner jag verkligen för att lyssna på det igen.


Vi var och handlade på Kvantum idag och jag trodde jag skulle få panik. Alla och då menar jag verkligen Alla, är ute och nyårshandlar idag. Är det några som behöver bygga ut så är det dom. Det blir som en flaskhals när man kommer in bland frukt & grönt. Folk bara står mitt i gångarna och är ivägen överallt. Tur att jag inte är gravid för då hade jag nog blivit galen och kört över någon med vagnen... ;) Höll nästan på att slå till en person som var ivägen när jag var gravid, hade inget tålamod alls då. Hur man kan bli.

Vi har ätit potatisgratäng och kassler idag. Jätte gott! Det var Michelle som vill ha detta men när vi sen skulle äta så åt hon nästan ingenting. Hon åt frukost mitt på dagen idag för hon kan sova hur länge som helst nu för tiden så då var hon inte hungrig när vi skulle äta. Jätte smart!


I morgon ska vi till Cilla och Henke i Österbybruk och äta god matt, dricka lite vin  ( jag i varje fall, Johan kör ), spela lite spel och ha det allmänt mysigt. Hoppas Martin är på bättre humör då så man slipper kånka omkring på honom hela tiden. Han har ju så svårt att slappna av när det är massor av folk runt omkring och jag kan tänka mig att det är livat hos dom med alla barnen. Sen har vi ju tänderna som spökar oxå.

På nyårsdagen ska vi åka en sväng till Västerbol....äntligen, har saknat stugan länge. Mamma, faster Maggan och Benni åkte dit redan idag så då har dom eldat så det är varmt och skönt när vi kommer. Värst blir att gå på utedasset....burr...man fryser ju nästan rumpan av sig.

Det skulle ha varit kul att sova kvar, men Martin är för liten för det.

Det blir bara jobbigt för honom och för oss.

I sommar kommer det kanske att gå bättre, för det första är det varmt och skönt och sen har han blivit äldre och har förhoppningsvis lättare för att somna borta.


Nu börjar Glamour så Tjingeling!!!



Av Eva - 29 december 2008 21:52

Michelle och jag var ner på stan idag. Det var evigheter sen sist. Michelle köpte en tröja på Holmlunds och jag köpte toppar på Gina. Köpte en jätte söt mössa till Martin som man inte behöver knytas. Jätte bra eftersom han hatar mössor.

Martin har knappt sovit idag, tror det är tänderna som spökar och som gör honom på sånt grinigt humör. Tror han har två på G. Stackarn....!

En är på väg nere och en är på väg uppe på sidan. Trodde man fick dom nere först och sedan dom två översta innan dom på sidorna började komma, men tydligen så kan dom komma upp hur som helst.


P-A och hans familj var och hälsade på idag. Lilla Oskar byggde koja i vår soffa :) och Mattias sov nästan hela tiden så honom såg vi inte så mycket av. Det var kul att se dom eftersom det var länge sedan sist.

Man träffas ju inte så ofta när dom bor i Skåne, men dom är uppe här och hälsar på under julen.


Lite nyttagna bilder


Martin och pappa badar...


Martin i bärsele



Av Eva - 29 december 2008 08:47

Ska man försöka ta sig ner på stan idag kanske???

Michelle har fått några presentkort i julklapp så hon vill shoppa lite.

Tänkte även gå in på Darkwell för hon vill pierca naveln :). Min egen navelpiercing har växt igen eftersom jag var tvungen att ta ur den när jag blev gravid, men den får vara så nu.


Igår slog mitt hjärta en massa extraslag hela dagen, jag kan bli galen när det håller på så där. Det slog så konstigt så jag fick svårt att andas.

Jag vet att det inte är något farligt, men man blir i varje fall lite rädd när det bara fortsätter och inte går över.

Jag kan få så här när jag känner mig stressad och nu har det varit mycket som hänt så det är väl inte undra på att jag får så här.

Ska försöka ta det lugnare, men det är inte lätt.


Vår teve går nog snart sönder :(. Den har börjat att låta konstigt och just nu låter den väldigt konstigt. Jag undrar om jag ska stänga av den.

Johan blir väl i och för sig glad, då får han äntligen köpa en ny.

Jaha, så vaknade Martin. See you!



Av Eva - 28 december 2008 17:13

Lilla mormor har somnat in idag. Man har inte riktigt förstått det än, men när man har sett hur dålig hon var så kändes det ändå ganska skönt. Nu slipper hon i varje fall ha ont och lida. Min mamma och syster var där och jag tror hon då kunde slappna av och gå vidare.

Det är så tråkigt när någon måste lämna oss, men vi ska alla vandra den vägen.

Det känns så konstigt, hon har ju funnits i hela mitt liv, vi stod visserligen inte varandra så nära, men ändå. När vi barn var små så var vi mycket hos henne. Morfar har jag inte så många minnen av eftersom han gick bort när jag bara var 4 år.

Jag hoppas hon har funnit frid nu och att hon är tillsammans med morfar igen.


Mormor på hennes 92-årsdag

Av Eva - 27 december 2008 20:34

Martin börjar få en tand... :) Redan!!! Michelle fick sin först när hon var 8 mån. Martin är knappt 3,5 månad. Så olika det kan vara. Tur att man inte ammar längre ;). Det hade kunnat vara smärtsamt.

Det är kanske därför han har kräkts så mycket dom senaste dagarna, men det är det enda symptom jag märkt än så länge. En del får feber och blir dåliga i magen och allmänt griniga. Vi får se om han verkar ha ont när den ska spricka fram genom tandköttet, vet ju själv hur j-a ont det gjorde när visdomständerna skulle fram. Aj aj aj!!


Ska kolla vidare på Körslaget nu...Tjingeling!




Av Eva - 27 december 2008 11:57

Mormor är jätte dålig. Dom ringde från sjukhuset till mamma igår kväll och berättade det så jag och mamma var in en sväng. Det gick inte att få kontakt med henne. Morfinet hade börjat gå ur så hon hade jätte ont.

Stackars mormor...man vill inte att hon ska ha ont. Vi trodde inte att hon skulle klara natten, men hon kämpar ännu.

Dom överväger om dom ska sätta in så mycket morfin att hon bara somnar in. Det är nog det bästa för henne, då slipper hon ha ont och hon kommer inte att vara medveten om vad som händer.

Det går inte att få henne frisk nu för kroppen håller på och ger upp. Hon är 93 år och har ont överallt, blodtrycket är jätte lågt, har lunginflammation och en infektion i kroppen, hon kan inte äta och har inte kunnat äta ordentligt på länge eftersom hon har haft så ont i magen.

Det går inte ens att få i henne medicin idag för hon vill inte öppna munnen. Usch...jag tänker så på mamma. Hon har inga andra syskon utan är helt ensam. Tur att hon har oss barn.

Det verkar som julen ska vara en dyster tid för vår familj. Pappa gick bort dagen före julafton för 5 år sedan och nu är det mormor.

Mamma ska höra av sig så fort hon hör något mer om mormor.....denna dag blir bara en lång väntan.



Skapa flashcards