Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under april 2010

Av Eva - 29 april 2010 21:17

Nu händer det grejer :). Vi ska bli HUSÄGARE. 

 

Äntligen!!!!

 

Vi kunde inte ge upp huset utan vi beslutade oss för att köpa det ändå. Vi ska få ett intyg av bonden på att vi får köra på vägen.

Han har inga avsikter att stänga av vägen och han menar att han inte har någon laglig rätt att göra det heller.

Det blir nog bra ändå.

Vi ska till banken i morgon och efter det skriver vi.

I nästa vecka ska vi och Anticimex gå igenom besiktningen på plats och då får svärfar följa med som kan lite om sånt.

Skulle vi då känna att NEJ det här blir för mycket jobb så har vi en ångervecka på oss. Det är bra.

Jag LÄNGTAR så tills vi flyttar den 1 juli.

Sambon har semester veckan efter och det är perfekt.

Den veckan har jag väldigt stressig på jobbet och jag kommer bara att längta hem, men sen går jag också på semester och det ska bli UNDERBART att vakna upp på landet :).

Tänk att bara öppna dörren och gå ut på sin egen tomt.

Visst, jag kan väl öppna dörren och gå ut här också, men hur kul är det?

Jag är inte en sån som tycker om att sitta i lekparker och glo och prata med andra mammor så det här blir alldeles utmärkt.

Det ska bli spännande och se vad som kommer växer och frodas där på tomten.

 

I morgon jobbar vi egenligen halvdag, men jag eftersom vi ska iväg så blir det inte många timmar för oss. Sambon måste kanske tillbaka till jobbet igen, men jag håller en tumme på att han slipper.

Vi ska åka till stugan och då vill man komma iväg i bra tid.

Det är premiär och det ska bli så skönt att få lite lugn och ro där uppe i skogen.

Sen kanske vi inte har lika mycket tid att vara där när vi är husägare :(.

Jag måste försöka ta mig tid ändå för annars kommer jag att sakna det jätte mycket.

Lugnet där hittar man ingen annanstans.

 

Nej, nu ska jag sätta mig ner och skriva en lista på allt som ska med till stugan i morgon

Jag kommer säkert att glömma hälften.

 

Tjingeling!!!!!!

Av Eva - 24 april 2010 20:00

Idag var Martin feberfri så då tänkte vi att vi skulle åka en sväng till Viksta marknad. Där har dom allt från skrot till finare saker :).

På väg dit mötte vi brorsan som då ringde upp och frågade om vi hade gummistövlarna med oss. Vaddå sa vi, då berättade han att det var jätte lerigt och skitigt där.

Äsch, tänkte vi så vi åkte dit ändå.

Hm....snacka om lera. Vi gick kanske 50 meter innan vi insåg att vi inte kunde gå där med barnvagn. Vi vände och åkte därifrån.

Istället åkte vi till svärföräldrarna och där fick Martin vara ute och leka en stund. Han gungade och krattade, men det bästa var när hans farbror Krister kom med traktorn :). Han blev jätte glad och han fick sitta i med sambon.

Då var lyckan gjord ;).

På väg hem stannade vi hos farbror Krister och där fick Martin mata höns och ankor. Det tyckte han var jätte kul. Han fick även åka moppe med pappa en liten bit. Så det har varit en lyckad dag för Martin idag.


Själv sitter jag här helt slut och undrar hur jag ska orka se Millenium ikväll. Den börjar ju kl 21 och håller på ett tag. Jag som alltid var en kvällsmänniska har fått vända på allt eftersom Martin vaknar tidigt.


Vi har inte riktigt gett upp om huset ännu. Dom ska ha en till visning nästa helg för dom måste bli av med det eftersom dom köpt nytt hus.

Kanske köper vi det ändå, och sen tvingar fram ett officialservitut den dag vi ev flyttar.

Vi vill så gärna ha huset. Jag hade till och med funderat ut vilka gardiner jag skulle ha i fönster :).

Vi får se hur vi gör.


Tjingeling

Av Eva - 22 april 2010 20:49

Det blir inget husköp :(. Jag är så arg att jag skulle kunna skriva en hel svordomsramsa här men jag nöjer mig med att skriva GUBBJ-VEL.

Jag vill ju inte skrämma iväg eventuella bloggläsare ;).

Allt var i stor sett klart, Anticimex hade besiktat efter takläckan och det var inga skador. Banken var bokad tills idag, men på väg dit så ringde mäklaren och sa att bonden som äger vägen upp till huset, vägrar att skriva på ett servitut. Det var kravet för att vi skulle köpa huset. Morr....hur fan kan man bara vägra skriva på????? Sjuka idiot!!! Bonden tyckte det var onödigt eftersom vi "får åka på vägen" till huset. Men vad händer om gubben går bort eller säljer då? Då kan vi stå inför ganska stora problem. Fattar han inte VARFÖR vi måste ha servitut????

Vi pratade med en jurist på banken om det här som i sin tur ringde någon annan och vi fick till svar att vi skulle tänka till ordentligt om vi skulle köpa ett hus utan servitut på vägen.

Så sambon ringde tillbaka till mäklaren och berättade att vi inte köper huset utan servitut eftersom jursisten så sa.

Nu står säljarna inför stora problem, dom har köpt nytt boende men kan inte sälja huset.

Dom ska nu försöka "tvinga" fram ett servitut, det ska tydligen då, men då är ju risken stor att man gör sig riktigt osams med bonden.

Det blir nog värsta grannfejden där nu.

Dom funderade på att ev hyra ut huset tills servitutet är ordna och det tar 6 månader. SUCK!! Jag visste att det var för bra för att vara sant och jag har bara gått och väntat på att något sånt här ska hända.


Morgonen började förövrigt inte bra den heller. När jag stod i duschen så kände jag att en cysta på äggstocken sprack och fan så ont det gör.

Det enda jag kan göra då är att lägga mig med en kudde under magen och sen vänta på att smärtan ska gå över. Jag börjar bli van med det här nu. Det är nog 5 gången sedan sommaren.

Det finns inget att göra och har man otur så kan man ha så här vid varje ägglossning :(.

Smärtan är fruktansvärd när den når sin kulmen. Efter att den värsta smärtan släppt så är man alldeles öm i magen och vätskan rinner nedåt i magen så sen gör det ont att sätta sig ner i flera dagar.

Som tur var så kunde jag åka till jobbet ändå, dock en timme senare än vanligt.


Johan var hemma med sjuk liten Martin idag. Han har feber och snorar och nu börjar vi bli riktigt less på det här. När ska det vända. Det är så synd om honom som ska behöva vara så sjuk hela tiden.

Farmor och farfar fick komma in och passa Martin medans vi var på banken.

Efter bankbesöket fick jag åka till "Stockholms närhet" för att ha möte med kollegorna där. Det gav ganska mycket.

Pinsamt bara att jag satt och gäspade på mötet. Jag är så trött och nyss fick jag ångest över att behöva ställa mig och stryka kläder till morgondagen, men så kom jag på att det är min tur att vara hemma med Martin.

Då kan jag skrota runt i mysbyxor :).


Tjingeling

Av Eva - 19 april 2010 20:23

Under resan till Skåne fick jag veta att vi hade högsta budet på ett hus, eller högsta och högsta, det ENDA budet :). Det var ett gäng som hade skrivit upp sig, men när det kom till kritan så var det bara vi som bjöd och vi la utgångspriset. Hela helgen har jag gått i något konstigt rus, jag är rädd men ändå förväntansfull.

Idag ringde mäklaren och berättade att ägarna hade haft en takläcka i helgen :(. Fan också, men ändå skönt att det inte hände EFTER att vi flyttat in.

Vi vet att taket behöver bytas i sommar eftersom det bara ligger papp på idag men enligt besiktningsmannen så var vinden helt okej och inga skador. Till skillnad mot nu då.

Dom hade haft en snickare där som hade lagat taket och sen ska Anticimex komma ut och kolla hur stora skadorna är.

Hm....nu blev det ju inte lika kul, men om ägarna står för allt som hänt nu och allt blir okej igen så kanske vi köper huset.

Huset i sig är inte så vackert, men man kan göra det finare. Det är byggt 1909 och har en tomt på 4700 kvm. STOR tomt, men ändå inte så mycket gräsyta. Skönt :).

Vi får väl se hur det blir nu och vi får besked om skadorna om några dagar.


Tjingeling

Av Eva - 16 april 2010 21:43

"O´boy vilket vackert väder, solen skiner idag".

 

Så har jag kunnat sjunga dessa dagar nere i Skåne :). Vi har haft fantastisk väder med sol och blå himmel.

 

Vi började resan i onsdags efter lunch. Vi hann inte åka långt innan den första ölen knäcktes ;). Ja, inte jag då, jag tog en Bacardi Breezer istället, men den höll hela resan ner.

Vi försökte diskutera jobb på väg ner, men det var jätte svårt att höra så vi fick ge upp. Min hörsel är inte den bästa så jag hade jätte svårt att höra vad alla sa. Jag måste nog gå och kolla mina öron snart är jag rädd för :(.

   Färdkost

Ja, ja, åter till resan.

Bilresan gick jätte bra. Vi stannade och handlade på vägen och det blev hur många kassar som helst.

På kvällen gjorde vi taccos och Kyckling fajitas (stavas?).

Det var supergott.

Vi eldade igång den vedeldade tunnan, men vi fick ingen riktig värme så det var lite synd. Men, men det var första gången jag badade i tunna så jag satt i ett bra tag i varje fall.

Sen satt vi bara och pratade och hade det mysigt. Tro det eller ej, men vi hann faktiskt med lite jobb också.

 

Igår gick vi upp vid kl 8 och åt frukost och efter det flyttade vi oss ut i SOLEN. Den värmde jätte mycket.

Vi arbetade i några timmar och efter det packade vi ner mat och tog en LÅNG promenad till en mysig sjö.

  

Det var mycket uppför och nerför så idag har jag ont i muskler som jag knappt visste fanns ;).

Vi gick genom en jätte fin bokskog och sen kom vi fram till en slalombacke som vi skulle gå ner för. Lite läskigt för en höjdrädd liten fegis som jag, men jag tog mig ner utan några blesyrer.

Vi grillade vid sjön och grabbarna hade marinerat kött som bara smälte i munnen. Det var helt underbart gott.

  

 

I sjön "lekte" grodor så det såg ut som hela sjön kokade. Ja dom parade sig alltså ;).

Vi tog en kortare väg hem och vi fick titta på marken vart vi satte ner fötterna för det var grodor överallt.

 

På kvällen åt vi "ännu" en gång en jätte god middag.

Det känns som man har gått upp flera kilo dessa dagar, men ibland måste man unna sig lite gott. Vad vore livet annars?

 

Vi satt ingång badtunnen på kvällen och denna gång fick vi 40 grader varmt. Det var avslappnande, men det var precis som att sitta i en bastu, ni vet när det börjar klia på kroppen av värmen och sen när man kliar så börjar det göra ont.

Efter det sjöng vi Singstar och det är så KUL. Synd bara att man var hes som en gris. Det lät skit, men äsch, roligt var det i varje fall.

 

Idag blev det inte så mycket jobb för vi skulle packa, städa och chefen hade ett telefonmöte och sen skulle hyrbilen vara tillbaka kl 18 så vi åkte vid kl 11.

Vi stannade i Värnamo och åt lunch. MAX :).

 

Vi stannade även vid Tycho Brahes ruin, men där blåste det storm. BURR!!!

Jag köpte med mig lite polkagrisar hem, inte för att jag gillar det, men sambon och dottern blev nog glada.

  

 

  

 

Tjingeling

Av Eva - 12 april 2010 20:52

Vi var på husvisning igår och vi blevMYCKET intresserade :). Kanske slår vi till. Vi ska dit och titta i morgon igen och då ska svärföräldrarna följa med och ge lite tips och råd.

Vi kommer att vara med och lägga bud och sen får vi se om vi har någon chans. Givetvis måste taket läggas om, så är det tydligen på alla hus vi tittar på men har man med det i beräkningarna så är man förberedd.

Det kunde varit värre ;).


Peppar, peppar, ta i trä, men Martin har varit på förskolan i över en vecka nu. Jag håller en tumme på att dom värsta förkylningarna är över för den här terminen.

I morgon ska vi på 1½ års kontroll, det är tredje tiden vi får eftersom vi inte kunnat gå förr då han har varit sjuk. Jag hoppas han inte blir så påverkad av vaccinationen.


På onsdag åker jag ner till Skåne med min avdelning. Vi ska ha teambuilding. Min chef har en stuga mitt i skogen där och det ska bli mysigt att komma iväg lite. Vi är 6 stycken som åker iväg.

Dom har vedeldad tunna så vi får se om det blir ett litet bad på kvällskvisten.

Man får väl leta fram bikinin. Det var ett tag sedan den satt på så det skulle inte förvåna mig om resåren är stel och gammal och går sönder när man drar i den ;).


I morgon kommer det en ny familj och tittar på katterna. Dom som var här i lördags ångrade sig när dom såg att katterna hårade mycket. Nähej, vaddå, hårar katter eller????

Dom som kommer i morgon har haft birmor förr så dom VET att långhåriga katter fäller hår. Jag hoppas dom verkar bra.


Tjingeling på er.

Av Eva - 7 april 2010 21:27

Det känns som denna vecka går för fort, men så är det ju bara 4 arbetsdagar också.

Idag passade jag på att arbeta hemifrån. Jag fick mycket mera gjort än jag får på jobbet så det var skönt. Allt ska ju ske på en och samma gång jämt så då var det bra att jag fick koncentrera mig i lugn och ro.


Marin kom hem och var på sitt värsta humör, men jag tror han var trött.

Han älskar grönsaker. Majs, gurka och tomater är han helt galen i. Han äter hellre det än själva maten ;). Det är ju jätte bra, men ibland äter han BARA grönsaker och en liten vegan vill jag inte ha i familjen ;).


Nu ikväll var Michelle och jag ute och åkte en sväng, eller så liten blev den inte för vi var borta i 1½ timme. Det är så skönt att sätta sig i bilen och bara åka ut.

Vi åkte och kikade på några hus som är till salu.


Idag var det en som ringde på katterna. Dom ska komma och hälsa på på lördag och nu hoppas vi dom tycker om dom. Det är en barnfamilj som bor på landet och det skulle passa dom perfekt. Lite vemodigt är det ska jag erkänna, men vi har inget annat val längre :(. Jag vill bara att dom ska få ett BRA hem.


Nu ska jag tvinga i mig lite filmjölk igen...URK! Det är dags för penicillin.


Natti natti

Av Eva - 5 april 2010 21:37

Här är några bilder från Påskafton då vi var hemma hos mamma. Martin hittade en kratta och då var lyckan gjord :).


                 

Skapa flashcards