Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under januari 2010

Av Eva - 31 januari 2010 20:44

Idag har det inte varit en bra dag :(. Det gör så ont i foten. Har jag den i högläge så börjar det värka i hela foten för den är så hårt lindad att jag får blodbrist då. I morgon ska jag ringa och fråga om jag kan lätta lite på bandaget.

Jag har varit ute och promenerat i 10 minuter idag och det gjorde jätte ont och jag tog mig fram som en snigel. Jag har fått ett schema jag så gå efter, men jag kan inte säga att jag har följt det precis.

Står jag för länge, tex idag när jag lagade mat så fick jag jätte ont och det känns att foten blir överansträngd.

Ja, ja det är väl bara att bita ihop, det går ju över så småningom.

Tur att det finns värktabletter i varje fall.


Så här ser min fot ut. Det är INTE Hallux Valgus, utan den är en sk "Skräddarknöl" som sitter på utsidan av foten som jag opererat bort. Man kan säga att det är en Hallux Valgus fast på utsidan.

  

Visst är den blå och fin?


Tjingeling

Av Eva - 29 januari 2010 20:15

Så där ja, nu var man nyopererad och klar. Det gick över förväntan bra, men jag måste erkänna att bedövningssprutorna var bland det jävligast jag har gjort ...FÖRLÅT språket. Jag höll sjuksköterskan i handen under tiden och stackars henne för jag knep den hårt ;-).

Sen rullades jag i rullstol till operationssalen, det var faktiskt första gången jag åkte en sån.

Personalen var jätte gulliga ortopeden var super, han drog limmerickar och en massa annat kul. Bäst av allt var när han började sjunga om Sloggi, Trosmärket ni vet...hehehe...jag skrattade så jag höll på att dö :). Vilken underbar läkare.

Jag fick höra att det kunde vara lite obehagligt när dom borrad, sågade och hamrade på benet eftersom vibrationerna fortplantar sig i skelettet, men jag tyckte inte det kändes något speciellt alls.

Som sagt, jag skrattade mest.

Sen rullades jag till salen igen och där fick jag kaffe och renklämma (2 st för jag var jätte hungrig). Det var jätte gott för jag var verkligen jätte hungrig.

Jag fick äta frukost före kl 7 i  morse och jag kan inte äta så tidigt på morgonen så det blev bara några skedar filmjölk.

Sen fick jag visa att jag kunde gå ordentligt. Jag ska inte halta när jag går och det var inte lätt med en bedövad fot som kändes som en stor klump, men jag fick godkännt.

Johan hämtade mig kl 15 idag och bedövningen har gått ur, men konstigt nog har jag inte ont än. Kanske har inte hela bedövningen gått ur än eller så är det värktabletterna jag äter som gör att jag inte känner något. Det kliar i själva operationssåret känner jag.

Det är svårt att gå eftersom bandaget är så stort att stortån hamnar i luften. Hur ska man kunna gå på hela foten då?

Jag ska sova på  soffan i natt så att jag får ligga i fred. Vid 3-4 tiden ska jag ta värktabletter så jag vet inte om jag måste sätta klockan på alarm kanske. Tydligen är det väldigt viktigt att jag följer "värktablettsschemat" för om värken bryter ut helt så går den inte att få bort och det vill man ju inte :(.

Så nu går jag på Alvedon, Ipren och en morfintablett. Det är fint det ;-).


Nu ska jag kika lite på Let´s Dance.


Tjingeling

Av Eva - 27 januari 2010 21:55

Jag fick höra att det var "snökaos" ute och att skolbussarna var inställda.

Äsch tänkte jag,  som vanligt så blir det kaos så fort det kommer lite snö, men när jag slutade jobba och skulle köra hem så förstod jag verkligen varför det var kaos....jösses.

Det gick knappt att ta sig fram. Snöröjningen har varit urusel idag och jag har inte sett en enda plogbil än. Skamligt!!!

Vi hade en "gårdstomte" i vår bostadsrättsförening som var jätte snabb med att ploga och skotta framför våra ingångar, men nu har föreningen bytt till ett annat bolag (inga namn nämnda) och än har jag inte sett skymten av dom idag. Dom har inte plogat en enda gång och Johan kom knappt in med Martin i vagnen eftersom det inte gick att ta sig fram. Det var visserligen den lilla vagnen, men fortsätter det så här så kommer jag nog inte ens ut med stora vagnen till bilen i morgonbitti.

Har dom inte plogat i morgon när jag ska åka med Martin till Förskolan så tänker jag klaga....jag tycker man har rätt till det.


Jag börjar bli nervös för operationen på fredag. Usch!!! Det kommer att göra ont och så gör jag det frivilligt....hur dum får man vara :). Nej då, det är både frivilligt och ändå tvunget eftersom jag annars inte kommer att kunna gå på foten snart. Jag är mest nervös över bedövningssprutorna som jag VET kommer att göra jätte ont. Läkaren berättade PRECIS hur ont det kommer att göra.

Jag har aldrig brutit något ben så jag har ingen aning om vad jag har att vänta mig i smärta. Vad jag förstått så kommer jag att ha en fraktur i foten som ska läka. Inga kryckor får användas utan jag ska gå på foten hela tiden. Hm...!!! Spännande ;-). Jag kommer att vara hemma från jobbet några dagar nästa vecka, men jag ska försöka jobba lite hemifrån. Som sagt, man har ju ingen som gör jobbet åt en så ibland har man inget val.

Fördelen med att jobba lite hemma är ju att man faktiskt kan gå och vila när man behöver och då kan det var skönt att vila foten i högläge. Det kan ju bli svårt på jobbet...hehehe!!!


Tjingeling


Av Eva - 24 januari 2010 22:31

Vilken fantastisk helg vi har haft uppe i Vikarbyn hos våra vänner Eva & Fredrik. Jag behövde verkligen ett miljöbyte.

Martin har tyvärr inte varit på sitt bästa humör, men han är fortfarande lite förkyld, hostar och snorar och sen verkar det som han inte känner sig trygg borta från hemmets lugna vrå. Han har gråtit bara någon av oss har gått in på toaletten och stängt dörren. Första natten hade han jätte svårt att sova men andra natten sov han hela natten och det var jätte skönt. Han sov faktiskt till kl 8 och jag kommer inte ihåg när det hände sist :).

Resan hem gick jätte bra idag. Martin sov till Gävle. Perfekt!! Han såg ut som en liten fågelholk där han satt i bilstolen och sov med munnen öppen ;-).

Igår kväll spelade vi "Med andra ord" och jösses vad det är kul. Jag skrattade så jag fick ont i precis alla muskler man använder.


Tack Eva, Fredrik och lilla Tuva för att vi fick komma och hälsa på er. Vi kommer i sommar igen.


  

Ser ni älgarna???? Eva och jag smög oss så nära vi kunde. Kameran ville inte fokusera på det jag ville så fokus ligger på träd och annat :).  

Gofisan och Lillglutte.

        

Ännu ett försök till att ta ett "litet" gruppfoto på barnen....hehehe!!!

Jag kommer aldrig göra karriär som barnfotograf i varje fall, det är en sak som är säker...!!!!

Av Eva - 20 januari 2010 21:17

Nu är det deppigt   .  Det blev inget husköp för oss *bitter*.

Vi la ett sista bud och då försvann "den försiktige mannen" som bjöd 10.000 över hela tiden, men istället dök en annan lirare upp. Skit också. Började bjuda för fullt och då gick vi upp "över" vår gräns, men jag förstod att vi skulle bli överbjudna ändå. Tänk vad rätt jag hade. Men vi har i varje fall hjälpt tanten och farbrorn att få ett bra pris för sitt hus, eller egentligen är det väl barn och barnbarn som gnuggar händerna.....Nej, fy vad elak jag är nu, men tacka sjutton för det. Jag är BITTER.


HOPPAS DOM HITTAR EN FUKTSKADA ELLER NÅGOT ANNAT "KUL"!!!!

Det är så det känns nu.


Jag kan se en enda positiv grej i det hela, nu kan jag kanske sova lugnt på nätterna, för jag har renoverat hus i båda tankar och drömmar :).


Natti natti på er.


Av Eva - 19 januari 2010 21:37

Oj, nu är det spännande. Vi håller på och budar på ett hus.

HJÄLP!!! Vad har vi gett oss in i ;-).

Vi kommer att lämna vårt sista bud i morgon för vi kan inte gå upp högre eftersom det är MASSOR som behöver renoveras.

Det som behövs göras är, nytt tak (billigt och bra), dränering, alla ytskikt och golv, två badrum, ev dragning av ny el m.m Ja, som ni ser så finns det att göra. Får vi huset så blir vi inte sysslolösa i varje fall.

Det känns både spännande och skrämmande på samma gång.

Tänk om vi tagit oss vatten över huvudet?

Efter morgondagen så borde det vara klar, så ni får hålla en tumme.


Tjingeling


  

Av Eva - 14 januari 2010 23:37

Ikväll tog jag med mig sambon ( som assistent ) och åkte till Danmarks kyrka för att fota bilder med lång slutartid. Jag har aldrig provat på det och det var verkligen jätte kul.

Det är så otroligt vackert ute.

Jag hade helst velat åka ner på stan och ta kort på Fyrisån och liknande, men då hade jag fått vänta tills i natt så allt folk hade gått och lagt sig. Det är jag alldeles för trött för ;-).


Så här blev resultatet i varje fall.

          


Tjingeling

Av Eva - 13 januari 2010 22:06

Usch vad tiden springer på. Halva januari har snart gått och jag har knappt fattat att det är ett nytt år.

Det är full fart på jobbet och sambon håller på att skola in Martin på förskolan.

Det går bra än så länge.

Igår var dom bara där 1½ timme och då ville inte Martin gå hem.

Idag var dom där längre, men det gick inte så bra för Martin att sova efter lunchen så dom fick gå hem. Dom hann inte långt innan Martin somnade i vagnen.

Martin tycker det är jätte kul att leka med dom andra barnen, men när någon gråter så sympatigråter han...som vanligt :).

Hur många barn får man förresten ha på en förskolelärare? Enligt sambon så har bara 3 stycken varit där och det är ca 20 barn. Not good!!

Jag har varit där och hälsat på och jag tycker det är jätte trånga lokaler och jag påpekade det. Fick inget svar.

Vi kommer ev ställa oss i byteskö till den förskolan egentligen vill ha, men går det bra efter inskolningen så kanske han får gå kvar.


Tjingeling


  


Skapa flashcards