Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under juli 2009

Av Eva - 31 juli 2009 08:19

Nu är det dags för lite bloggsemester igen. Jag åker till stugan idag och stannar några dgr. Vi får hoppas att vädret blir bra. Egentligen ska man väl inte klaga för även om det varit mulet och grått så har det varit varmt och jag är ju ingen soldyrkare, men den får gärna titta fram mellan molnen ibland.

Jag ska ta med mig virkningen. Har nu börjat på en liten trädgårdsmus och jag hoppas den blir finare än åsnan jag gjorde ;-).


Tjingeling


Av Eva - 30 juli 2009 21:29

Som ni kanske vet så har jag börjat att virka igen. Inte för att det finns så mycket tid till det, men jag gör ett försök i varje fall.

Här är dagens alster. En guldfisk. Den blev blå eftersom jag inte har rätt färg hemma och tyvärr hade jag inget svart garn tilll ögon heller så dom fick också bli blåa. När den var klar så kom jag på att jag har svart broderigarn som man kunde ha använt.


Jag letade efter garn i min garderob och då hittade jag dessa gamla alster som jag har gjort en gång i tiden.

Mössor.

Barnkofta (Tyvärr går den i rosa så Martin lär aldrig använda den :( ).

Bebiskofta.

Ännu en bebiskofta.

Bebiskofta med mössa och tossor.

Kläder till Babyborn (docka).

Kläder till Babyborn (docka).

Sist men inte minst, dopklänningen, det största projektet jag har virkat.

Jag gjorde den för ca 7-8 år sedan och trodde aldrig jag skulle få användning av den, men så kom lille Martin till jorden och denna fick han bära på sin dopdag.

Av Eva - 30 juli 2009 19:35

Denna bild på Martin har jag skickat efter förstoringar på. Farmor och farfar vill ha ett 10-månaderskort på honom och vi vill också ha en förstoring. Mormor får nog en också.


Av Eva - 29 juli 2009 17:27

Jösses, virka är jag bra på, men själv monteringen går jag bet på :).

Det var meningen att jag skulle virka en söt liten åsna , men istället ser det ut som något katten släpat hem. Huvudet blev för stort så den ramlar framåt hela tiden. Det där med hopmonteringen var inte riktigt min grej känner jag ;-).

Ögonen kunde jag inte göra klara eftersom jag inte har något svart garn. Kanske är det ingen idé att göra klar den för den blev verkligen inte gullig.

Jag ska nog prova virka något enklare så kanske jag får in snitsen på det.

Jag var ner på stan och köpte fyllningsvadd idag så jag måste ju göra fler små figurer. Jag har stoppning så det räcker till en hel liten armé.

När jag ändå var på stan så passade jag på att köpa en ny fondation och läppglans på Face. Sen vidare till Kicks för min dagkräm håller på att ta slut. Sen var jag in på New Yorker och köpte 5 toppar till mig själv :-).

Dom har jätte mycket fina kläder till ett bra pris. Jag vet ju förståss inte hur dom blir när man tvättar dom, men det visar sig väl.

Jag köpte även garn på ett ställe och när jag kom hem upptäckte jag att det är sånt där garn som trådar sig.....morr!!! Tur att det var rea på det.

Jag ska nog hålla mig till det garn som finns på Coop. Det tycker jag är bra att virka i.

Sen var jag in på Ica och handlade massor av grönsaker, tonfisk, räkor, kräftstjärtar m.m så nu blir det sallad för mig resten av veckan.

Johan och jag åt en varsinn med tonfisk i och det var super gott.

Tyvärr är jag döhungrig nu igen och vet inte vad jag ska äta. Det får bli morötter eller hårda mackor med makrill på. Jag måste försöka krympa bilringen runt magen så nu måste jag försöka vara duktig.

Annars blir det snart ett traktordäck jag släpar på ;).


Tjingeling


Av Eva - 28 juli 2009 22:42

Jaha, nu får man sätta bjällror på kläderna om man ska ut i skogarna vid stugan. Det har funnits 2 björnar där i några år och nu har dom sett en björnhona med ungar också. Usch....jag som älskar att gå i skogen. Det skulle inte vara roligt att komma mellan honan med ungar. Då dör man garanterat.

Kanske kan man ha en liten radio med sig och spela hög musik. Det borde skrämma bort det mesta....hehehe....allra helst vid älgjakten i höst. Då blir man populär.

Det konstiga är att Länsstyrelsen verkar "mörka" hur många björnar vi har här nere i Uppsala län. Dom har väl sagt att det är två olika individer nu, men jag tror antalet är fler. Nu hoppas jag någon kan ta ett kort på honan med ungar så vi får lite bildbevis också.

Sen går det ett rykte om att "någon" sett några släppa ut björnar här nere och på bilen med släp stod det tydligen "Orsa björnpark" på. Hm.....hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.

Björnar ska hålla sig mera norrut tycker jag, dom ska inte vara i mina svampskogar ;-). Jag har varit rädd att gå själv i skogen sedan dom hittade dom första spåren, men nu kommer jag vara ännu mera rädd :(.

Jag som brukar gå en promenad med Martin på skogsvägen dom hittade björnspåret på.....det är slut med dom promenaderna nu...hua!! En ensam björn är nog mer rädd för mig än jag för den, men honan med ungar skulle inte vara roligt att träffa på.

Björnrädslan hos oss människor är nog en smula överdriven, men det känns obehagligt ändå.


Tjingeling och God Natt


Av Eva - 28 juli 2009 20:36

Idag har vi inte gjort så mycket. Vi var iväg en sväng och handlade. Först var vi på Djurfavoriten och köpte torrfoder till katterna (Royal Canin såklart :)). Sen vidare till Coop och handlade och på väg hem köpte vi en varsinn sallad. Vi ska börja äta mer nyttig mat nu för jag behöver gå ner några kilon tills jag börjar jobba, men det är inte lätt när man älskar god mat som jag gör. (God= Fet mat ;)).

Jag köpte virkgarn och har nu börjat på en liten åsna.....men jag tycker den ser lite konstig ut än så länge. Blir kanske bättre när man får stoppa den och sy ihop den. Jag har inget att stoppa den med och jag vet inte riktigt vilken affär som kan ha sånt. Jag ska klura på det.


Tjingeling


Av Eva - 28 juli 2009 10:54

Tisdag, vad ska man hitta på att göra idag då? Det regnar ute så några utomhusaktiviteter blir det inte. Det är sambons sista semestervecka :(. Tråkigt, tråkigt!

Sen är man ensam hemma med Martin igen.

Michelle är just nu i Grekland med sin pappa och hans familj och kommer att vara borta i 2 veckor.

Min mamma jobbar denna vecka, men har sen semester i 2 veckor till så vi kan kanske hitta på något att göra.

Jag börjar inse att min föräldraledighet börjar rinna ut :(. Om två månader börjar jag att jobba igen....usch! Sambon kommer att vara hemma med Martin i 3,5 månader och sen ska han börja på dagis. Om han får en plats vill säga....!! Tiden går alldeles för fort.

Nu ska jag koka lite ägg och försöka få i mig en sen frukost. Jag tog lite sovmorgon idag då sambon gick upp med Martin.


Tjingeling

Av Eva - 27 juli 2009 19:20

Nu har vi kommit hem från firandet av farmor. Allt gick bra. Min kusins fru (som arbetar på hemmet) gick och hämtade henne och skjutsade ner henne till den lokal vi satt i. Först såg hon snopen ut, men sen såg hon att det var vi och då sken hon upp som en liten sol :).

Hon fick syn på Martin och sträckte genast fram armarna och ville hålla honom, men eftersom Martin kan vara lite blyg i början så fick hon vänta tills allt hade lugnat ner sig. Hon älskar små barn och vill gärna hålla dom :).

Det serverades jätte god smörgåstårta och sedan blev det tårta och kaffe. Vi var runt 40-45 personer där.

Martin hade jätte kul med sina sysslingar Isak och Alfred.  

Isak är 2 år och Alfred 3 år.

Nu är jag hungrig, men jag har fått i mig tillräckligt med onyttig mat idag så det blir kanske några morötter :(.


 

 Goa lilla farmor.

Farmor och Martin.

Sysslingarna Isak, Alfred och Martin.

Alfred visar hur det ska gå till :).

Skapa flashcards