Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under november 2008

Av Eva - 30 november 2008 19:38

Nu har vi kommit hem från Dalarna. Det har antingen regnat eller snöat hela vägen. Skönt att vi åkte på dagen så jag slapp köra i mörkret.

Det var jätte kul att träffa Eva, Fredrik och lilla Tuva. Tuva är så sööööt!!!

Lugnare och snällare bebis får man leta efter. Tänk om Marin kunde vara lugn och stilla någon gång. Nej då, det ska vara fart hela tiden. Jag är helt slut nu efter helgen. Tack "tant Cilla" för att du tog honom ibland =) så att jag fick vila mina armar.

På väg upp till Rättvik stannade vi hos Camilla och Ronny och det var verkligen paradiset för Cilla ;). Dom hade 8 hundvalpar som Cilla knappt kunde släppa...hade hon fått så hade hon tagit med sig en hem direkt. Dom var så otroligt söta....jag tog fram kameran och med min vanliga otur så var batteriet i stort sett slut så jag kunde inte ta några bilder. Jag sparade det lilla batteri som var kvar så att jag fick ett kort på Tuva och Martin.

Martin var jätte duktig och sov hela vägen upp och hem.

Igår började han att låta rosslig i luftvägarna igen, och idag är han jätte rosslig, det låter nästan som han har astma...lilla stackan.

Inte nog med det så verkar han även ha magknip för han har varit så ledsen sen vi kom hem.....usch, man känner sig så hjälplös när han mår dåligt.

Jag tror han har ont i halsen också för han har haft svårt att äta.

Om han är sämre i morgon så får jag nog ringa farbror doktorn och se om dom kan undersöka honom och se vad som är fel. Han kan kanske få lite slemlösande.


Jag är så trött idag, drack lite vin igår och det blev lite sent ;) och sen vaknade Martin 4.40, men som tur var så somnade han efter maten och sov fram till 7.30 Det behövdes kan jag säga.

Nu ska jag försöka natta Martin så man kanske kan lägga sig tidigt för en gångs skull ;).

Jag har alltid varit en nattsuddare, men nu får man lägga sig när Martin somnar....Tyvärr är jag fortfarande morgontrött....tur att det finns kaffe.


Lilla Tuva


Martin i Tuvas babygym




Av Eva - 28 november 2008 22:28

I morgon bär det av till Dalarna, hem till Eva, Fredrik och lilla Tuva. Jag får ställa klockan på 7 så jag kommer upp i tid. Hoppas Martin sover då så man kan duscha i fred. Har försökt att packa så mycket som möjligt nu ikväll. Det är otroligt så mycket man måste ha med bara för en natt. Ser ut som man ska vara borta i en vecka. Martin måste ha så många ombyten eftersom han är en liten spykråka :) och jag måste också ha ett ombyte eftersom även jag blir nerspydd ibland :(. Sen är det ju allt annat man ska ha med sig.....en hel del faktiskt.

Idag var Michan och jag och shoppade, tyvärr hittade jag ingenting åt mig själv. Michan fick en topp, eyemakeupremover, Lovika vantar, hårsnoddar och vitaminer från Apoteket (skolsyster hade sagt åt henne att äta det eftersom hon varken äter grönsaker eller frukt). Tänk att frukt och grönt ska vara så omöjligt att äta....!

Martin fick också lite kläder ( som vanligt =)).


Yes, Johan åkte äntligen ur IDOL.....det var inte en dag för tidigt.

Nu kan jag gå och sova tryggt :)

Natti natti


Av Eva - 28 november 2008 11:43

Jag älskar alla sorters fåglar, allt från papegojor till skator, men inatt var jag riktigt arg. Ett gäng kajor på ca. 500 st har bestämt sig för att övernatta i ett buskage utanför vårt sovrumsfönster. Dom har hållt till där i en vecka nu och dom blir bara fler och fler varje kväll. Suck! I början tyckte jag det var lite häftigt när alla kom och flög och landade för det såg ut som ett stort svart moln kom och flög. När det var kallt ute så var dom tysta på natten. Nu när det har blivit mildare ute så verkar det som dom är jätte glada och för ett j-a liv. Kunde knappt somna igår kväll och samma sak i natt då jag var upp med Martin och gav honom mat.

Vad gör man??? Kan ju gärna inte gå ut och försöka skrämma bort dom för efter ett tag är dom säkert tillbaka igen. Jag har ju heller inte hjärta att göra det eftersom jag är en stor fågelvän. Vilket dilemma.

Få se om dom är ännu fler ikväll när dom kommer.

Kajan är väldigt hatad här där jag bor, själv är jag väldigt delad, jag tycker inte om när dom skiter ner hela min bil ( händer ganska ofta) eller när dom för oväsen på natten, men ändå kan jag inte låta bli att fashineras ( hm...stavas det så ;)) av dom. Dom lever ihop parvis hela livet och dom hjälper till att ta hand och fostra varandras ungar. I nog med det så är det en riktigt smart fågel.

Jag hoppas i varje fall att jag får en lugnare natt i natt.


Ikväll när Johan kommer hem så ska jag och Michelle åka iväg och shoppa lite. Ska tanka bilen eftersom jag åker till Dalarna i morgon. Skönt att ha sånt gjort innan man åker.

Jag måste försöka få tag i en tröja åt Martin som han kan ha på sig, kan gärna inte sätta på honom en overall eller tjock jacka när han ska sitta i bilen i 3 timmar. Michelle vill ha en topp från Gina och jag funderar på om hon ska få den i julklapp. Det är kanske dags att börja handla julklappar nu. Jag har inte köpt en enda än, brukar alltid vara ute i sista minuten med det. 


Nu är det dags för lite kaffe........



Av Eva - 27 november 2008 13:26

Dom skickar upp människor till månen, men dom kan inte uppfinna en mascara som inte klumpar sig......blir så arg. Har provat så många märken, allt från billiga till dyra, men inga håller vad dom lovar.

Tycker den "ilgröna" från Maybelline som heter Define-A-Lash är bäst, men tyvärr så klumpar sig den oxå efter några veckor.

Jag snurrar ner borsten för att trycka ner så lite luft som möjligt, men nej, det fungerar inte heller.

Ett riktigt I-lands problem, jag vet, men ändå. Man måste ju få klaga på något som man nästan jämt irriterar sig på.


Ikväll ska vi åka ut till svärföräldrarna, dom ska bjuda på middag och det är skönt för då slipper jag tänka på det. Jag har sån dålig fantasi när det gäller mat. Det blir bara samma rätter jämt. Jag är ingen hejare på att göra mat heller ska jag väl ärligt tala om, men det är bristen på fantasi som ställer till det. Beställde en bok som heter "Lättlagad mat" och jag hoppas jag kan få lite inspiration efter att ha läst den.

Dom veckor vi har Michelle är jobbiga eftersom hon inte äter vad som helst, den lilla kräsna ungen...!

Hon skulle kunna äta korvstroganoff varje dag om hon fick. Det är något hon verkligen tycker om.

Jag vet inte vad vi får ikväll så det blir en överraskning.


Jaha, nu hör jag att lille grodan Martin har vaknat, förstod det för jag skulle precis värma på en matlåda från frysen och försöka få i mig lite lunch. Det är precis som han känner på sig när jag ska äta...!




Av Eva - 26 november 2008 14:44

Har inte vågat mig ut idag eftersom det inte ser ut som dom har plogat cykelvägarna ännu. Jag gör inte om samma sak som igår då jag knappt kom fram med barnvagnen. Det har istället varit en lugn dag hemma. Har gjort några jobbsaker nu när Martin har sovit....han har faktiskt sovit en stund nu ;) Yippie!!! Han blir en trevligare bebis när han får sova lite.

Han har sovit i sin egen säng två nätter nu, jätte skönt!

Då kan jag röra på mig hur jag vill i sängen och med tanke på att jag är en person som vänder mig ca 50 ggr per natt så sover både han och jag bättre.


Ikväll är det "Det Okända"....jag riktigt längtar efter detta program.

Tycker sånt är så spännande, ligger väl i generna eftersom vi är lite "synska" i släkten. Nu var det ett tag sedan jag var med om något, har inte hänt något speciellt sedan i somras då det var full aktivitet här hemma då blomkrukor och glas snurrade av sig självt... :)

Jag har tom fått Michelle att läsa några böcker av ett medium som heter Sylvia Brown så att hon lättare förstår varför hon ser och känner saker som inte alla känner av. Michelle har verkligen fått gåvan, men hon blir bara rädd och har svårt att förstå varför det händer just henne.

Jag blir inte rädd längre eftersom jag har vant mig och jag får bara acceptera att det sker saker som ej går att förklara, men jag förstår Michelle som inte är så gammal ännu. Hon får helt enkelt lära sig att leva med det som jag har gjort. Kanske lättare sagt än gjort, men man har inget annat val.


På lördag ska Cilla, jag och lille Martin åka och hälsa på Eva och lill Tuva.

Jag håller en tumme att varken jag eller Martin blir sjuka innan dess. Det går ju så mycket nu och jag har kännt av något både i hals och näsa som inte bryter ut och jag hoppas jag klarar mig tills efter helgen.

Jag har sett fram mot detta så länge nu och jag vill verkligen åka!!!

-Hör du det där uppe....??? Snälla, låt mig vara frisk ett litet tag till :)

Det ska bli jätte kul att träffa dom, se om Tuva har vuxit något. Det skiljer bara 5 veckor mellan Martin och Tuva så det är kul att jämföra dom.

Kul att prata lite skit oxå ;)....kanske ett glas vin eller två! Jag ska köra så det blir inte mycket vin för min del.

Har kommit på att det faktiskt finns många fördelar med att ge flaska istället för att amma, tex att man kan ta sig ett glas vin, åka bort flera timmar och lämna Martin hos sin pappa, m.m

Något positivt måste man ju försöka se i det hela.

Att jag inte fick igång amningen tog hårt på mig, men ibland har man inget annat val....Tur det finns modersmjölkersättning och jag tackar distriktssköterskan som fick in mig på andra tankar om amningen.

Det är sån hysteri att "Alla ska amma" nu för tiden, jag vågade inte ens ringa amningshjälpen när det strulade för mig för jag var rädd att bara få höra att jag skulle sitta hela dagarna och amma för att få igång skiten.

Det var ju det enda jag gjorde dom första veckorna och hjälpte det. Nix!!!

Till er där ute som har samma problem som jag har haft, Släpp tanken på att du ska vara så duktig, lyssna på din kropp och ge ersättning istället. Du blir en mycket mer harmonisk mamma när du slutar att känna dig ledsen och stressad. Det blev i varje fall jag.

Äh...nog tjatat om detta nu....orden har så lätt till att bara flyta iväg...=)


Nu ser jag fram mot att Johan kommer hem med förhoppningsvis en MAX påse i sin hand....Är så hungrig....tänk lite Green and garlic dipp till...slurp, nu börjar jag snart dreggla.















Av Eva - 25 november 2008 17:12

Fick denna månad känna av hur det är att få föräldrapenning från FK.

Usch, man blir ju inte rik kan jag säga.

Tur att man inte är ensamstående mamma.


Martin och jag var till jobbet idag eftersom vi skulle installera en ny version av lönesystemet, men jag fick nästan vända och gå hem. Dom har ju inte plogat på cykelvägarna. På ett ställe fick jag vända och gå en annan väg, och sen kom jag fram till ett ställe på ca 50 meter där jag fick slita som ett djur för att ta mig fram. Det såg nog ganska kul ut, folk som såg mig måste ha tänkte att, Vad gör människan, varför ska hon fram just där???.

Efter dessa 50 meter var jag helt slut, svetten och tårarna rann och jag var så andfådd att jag knappt kunde andas....( har ju inte så bra kondition heller =)) Men jag var ju tvungen, det fanns ingen annan väg. Annars hade jag fått gå en omväg på ca 2 km och det hade jag ingen lust med.

Jag bör väl kanske tillägga att jag hade Martin med mig i barnvagnen och att det var därför det var svårt att ta sig fram.


Jag stannade och åt lunch på jobbet när jag ändå var där. Det gick bra med den nya installationen, skönt, man vet ju aldrig vad som kan hända när man ska ha in något nytt i vårt "lönesystem", nämner inga namn, men det är rent ut sagt, ett skit program.


Mamma ringde för en stund sedan och berättade att hennes körsbärsträd + en massa andra träd gått sönder av all snö. Stora grenar hade gått av och det var kaos hemma på hennes gård. Då vet man vad vi har att göra när det blir barmark igen....såga träd!!

Ibland är man glad att man bor i stan och inte ute på landet.


Det är väl dags att betala lite räkningar nu...hålla en tumme på att det inte är så många som ska betalas.

Tjingeling!!!




Av Eva - 24 november 2008 14:52

Skönt att man slipper gå ut idag....fy vad det snöar. Hoppas det har lugnat ner sig tills i morgon då jag måste över till jobbet och hjälpa till med att få in en ny version av lönesystemet. Jag vill inte ta ut Martin om det är sånt här väder, men tydligen så ska det vara uppehåll i morgon, men man vet ju aldrig.....dom har ju haft fel förr.

Idag har Martin varit som en "böld i arslet på en cykelsemester" rent ut sagt. Vi har fått "Barnet som inte vill sova"...!

Han är så trött, men kan inte komma till ro och sova. Han har somnat i min famn ett par gånger men så fort jag lägger ner honom så vaknar han...puh....börjar bli jobbigt nu.

Han somnade nyss med (kors i taket) napp i munnen och snuttefilten vid sidan av ansiktet. Jag håller en tumme på att han sover mer än 15 min denna gång. Har försökt att göra det mysigt i vagnen och lagt täcken runt honom så att han är helt nerbäddad.

Tack gode gud att han i varje fall sover på natten....annars hade dom fått spärra in mig någonstans snart :).


Det enda positiva med att bo i lägenhet är nu när det är sånt här skitväder ute. Man slipper gå ut och skotta en massa snö....inte det roligaste precis.

Jag hoppas vi hittar ett hus i vår för jag står inte ut i denna lägenhet....det är så trångt att jag får panik.

Det är grejer överallt, förrådet vi har är helt full från golv till tak, ändå rensade vi ut i sommras...tror vi fick bort mellan 15-20 kartonger, men nu är det fullt igen. Visserligen har vi ställt ut Martins babykorg där och den tar plats, men den ska till Johans syster som ska låna den eftersom dom väntar smått till våren. Önskar bara att dom kunde ta den snart.


Ska försöka leta upp en vetekudde och värma den och lägga runt min nacke, har nackspärr....har väl legat konstigt i natt. Jag har ju inte så stor plats att sova på eftersom Martin ligger i min säng.

Ska försöka tigga lite massage av Johan när han kommer hem så kanske det släpper. Jag kan inte vrida nacken till vänster, hugger som en kniv då.

Vi får massage på jobbet och jag undrar om det gäller även fast man är föräldraledig, skulle verkligen behöva gå dit snart. Ska kolla med personalansvarige.


Jaha, nu vaknar Martin, typiskt!!!!! Ja, det var väl ungefär 15 min denna gång.

See you soon.



Av Eva - 21 november 2008 23:12

Martin har somnat, ska man krypa ner och försöka läsa lite innan man somnar? Martin sover ju mellan oss på natten och då kan det vara lite svårt att läsa....jag som inte kan sova om jag inte får läsa. Köpte en boklampa, en sorts lampa som man sätter på boken, riktigt smart uppfinning må jag säga, men så fort Martin rör på sig så måste jag stänga av den. Är livrädd för att han ska vakna. Så det blir av och på hela tiden... =).

Jag läser just nu "Sagan om isfolket", inte trodde jag att den serien skulle vara så bra. Nu är jag på bok nr 14, har bara 33 st kvar ;). Serien är på 47 böcker så jag har att göra ett tag. Det går inte så fort för mig att läsa sedan Martin föddes, tiden räcker inte till...jag förstår inte ;)


Typsikt, nu hör jag Martin där inne i sängen, hoppas han somnar om. Det finns ingen som kan böka och låta som han på natten. Som tur är så vaknar han oftast inte, men jag vaknar ju eftersom han stånkar och stönar och armarna vevar i luften.

Nu ska jag försöka sova. God Natt



Skapa flashcards