Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under februari 2010

Av Eva - 28 februari 2010 21:08

Nu har jag knåpat ihop en omplaceringsannons på Alice och Ozzy. Det känns inte kul, men måste göras :(.

Jag har lagt ut den på två ställen så inom några dagar borde dom publiceras.



Tjingeling  

Av Eva - 23 februari 2010 22:17

Igår fick vi reda på att Michelle är allergisk mot katter :(.

Nu står vi i valet och kvalet över hur vi ska göra med Ozzy och Alice.

Det är jätte svårt att omplacera katter och man vill att dom ska hamna i ett BRA hem som man även kan hälsa på. Usch, det är så svårt. Dom är ändå 8 och 10 år gamla och Ozzy har blåsljud på hjärtat så det blir nog svårt att hitta ett hem åt dom.

Helst av allt vill jag att dom hamnar tillsammans i ett hem på landet där dom har möjlighet att gå ut, att dom är fortsatt försäkrade, blir vaccinerade, får rätt mat, det ska inte finnas andra djur, men gärna barn....osv....listan kan göras lång.

Kanske är det bäst att låta dom somna in :(.

Jag har beklagat mig över dessa katter ofta (måste erkänna att dom är i det jobbigast laget), men nu när vi verkligen står inför att omplacera dom så är det inte kul.

Vi vågar inte ha dom kvar länge till eftersom Michelles allergi kan utvecklas till astma och ännu värre saker. Jag har misstänkt att hon är allergisk för hon nyser jämt. I höstas hade hon en envis hosta som tog 3 månader innan den gick över och sen bröt hennes gamla böjveckseksem ut igen så hon såg hemsk ut.

Martin har också problem med eksem och han har även förkylningsastma.

Jag ska faktiskt erkänna att jag tror även jag reagerar på dom. Jag är jämt täppt i näsan och nyser och nu när jag är lite förkyld är det jätte jobbigt. På jobbet mår jag mycket bättre, men så fort jag kommer hem känner jag att det börjar svida i näsa och ögon.

Kanske dags att hela familjen sätter sig ner och verkligen pratar igenom detta.

Vilket beslut vi än tar så blir det jobbigt.


Tjingeling


Av Eva - 20 februari 2010 22:06

Tro, vad är det egentligen? Vill man tro på en Gud som fördömmer och skrämmer människor till lydnad?

Jag tycker inte det är klokt. Om det nu möjligtvis finns en Gud så tror jag och hoppas på att det är en god högre makt.


Vi har en nära släkting som är med i sekten Two by two´s eller "Vännerna" som dom kallar sig här i Sverige.

Det finns ingen information på svenska att få tag på tills aftonbladet.se skrev om dom i veckan.

Jag har hittat information om dom på engelska och då hittade jag ganska mycket.

Vi hittade även en bok som är skriven av en avhoppare och den har vi nu köpt och har hemma.

I Sverige finns det idag ca 100 medlemmar. 99% av alla nya medlemmar är barn till föräldrar som redan är med. Dom går inte ut och försöka värva nya medlemmar.

Att dom kallar sig Two by two´s är för att dom har sk. arbetare som åker runt två och två och bor hos olika medlemmar. Dom har blivit "kallade" av Gud och ska leva i celibat. Dom får inte ha några ägodelar. Arbetarnas ord är lag och måste följas. Arbetarns ord får inte ifrågasättas för då kan man uteslutas ur församligen. Vännerna har inga "byggnader" utan sk. möten sker hemma hos medlemmarna.

Jag har blivit tillfrågad om jag vill delta i ett möte, men jag tackade nej. Nu i efterhand önskar jag att jag hade varit med för att verkligen se hur det går till.

Vad jag förstått så är det ingen "farlig" sekt, men dom blir ändå manipulerade och hjärntvättade. Vi andra är "smutstiga och orena".

Om man som vuxen väljer att gå med, ja då får dom väl stå för det, men jag tänker på barnen. Dom som blir intvingade till detta utan att ha något val. Barnen ska alltid vara med på allt möten. Enda gången dom får avstå ett möte är när dom är sjuka.

Jag lider när jag tänker på dessa barn, släktingarna till oss.

Hur kommer det att bli när dom börjar skolan? Dom måste vara på ett sätt i skolan och sen på ett annat hemma. Många barn mår dåligt eftersom dom gjort något i skolan som inte har tillåtet hemma.

Ska barnen alltid må dåligt pga föräldrarnas val av tro?


Medlemmarna får inte ha teve hemma. Det kan innebära uteslutning direkt. Kvinnorna får inte bära smycken, använda smink och dom måste ha långa kjolar och heltäckande kläder. Håret ska vara långt, men uppsatt.

Jag har varit på en "tillställning " där många "vänner" var med och det var en person som inte ens gick fram och hälsade på mig. Jag bar ju smink och hade kläder som strider mot deras lag :).

Konstigt nog så var det faktiskt en arbetare som pratade med oss ganska mycket....kanske mest av nyfikenhet.


Jag vet att vi kommer att ha duster så småningom, för ju mer vi läser och sätter oss in i deras "tro", ju mer kan vi ifrågasätta.


Jag hoppas barnen inte blir allt för skadade utan har kraft till att bryta sig ur detta när dom blir större.


Kram på er.












Av Eva - 15 februari 2010 20:57

Martin är äntligen frisk, men nu är karln sjuk istället. Jag hoppas jag klarar mig, men troligtvis så går det inte. Jag har fått torrhosta så i natt blir det nog lite cocilana (stavas?).


Min fossing håller på att läka och i helgen fick jag på mig en stövel för första gången sedan operationen. Skönt att slippa sandalen :).

Idag har jag gått på den ganska mycket ( i stövel) så jag har överansträngt den känner jag. Jag har suttit med den högt nu så att svullnaden ska gå ner lite.

Jag längtar tills jag kan skutta runt som vanligt igen.

Jag är en sån där som nästan springer när jag går så att gå sakta som jag gör nu är jag inte van vid, men jag måste vara försiktig när jag går. Minsta felsteg eller att jag halkar gör JÄTTE ont.


Ikväll ska jag chocka kroppen och gå och lägga mig tidigt. Jag orkar inte vara uppe längre, men först ska jag hänga en maskin tvätt.


Tjingeling på er.

Av Eva - 15 februari 2010 20:51

Jag fick en utmaning från Skånepågen som går ut på att jag ska skriva 7 saker om mig själv. Saker som ni kanske inte vet....hm, tror jag har gjort en sådan här förr, men jag kör på igen.


  1. Jag heter Maria i andra namn.
  2. Min tå bredvid stortån är längre än stortån ( Jätte snyggt :)).
  3. Jag gillar att virka. (Lite gammalmodigt kanske ).
  4. Jag snarkar....HÖGT!
  5. Jag hatar gröt, alla sorter...BLÄ!!!
  6. Jag har haft en eremitkräfta som husdjur.
  7. Min kanin Nisse blev uppäten av en räv när jag var liten....Usch!

Ja, så där ja, nu fick jag ihop det i varje fall.


Jag tänker inte utmana någon utan den som vill får fortsätta :).



Av Eva - 9 februari 2010 09:49

Jag är hemma för Vård av barn idag med Martin. Premiär! Han har hosta, näsan rinner och feber. Lille plutt :(.

Johan var hemma med honom igår så nu kör vi varannan dag tills Martin är bra igen.

Det är inte rätt tillfälle kan man säga för jag har hur mycket som helst att göra på jobbet just nu. Först var jag sjukskriven i 4 dgr förra veckan för foten och nu det här...Puh!


Inte nog med det så har Michelle åkt på en Stafylokockinfektion. Det började med att hon fick tillbaka sin böjveckseksem (har inte haft på många år) och då fick hon en infektion i dom.

Jag ringde läkaren igår och vi fick komma direkt.

Så nu går hon på Antibiotika och ska smörja med en kortisonsalva som också innehåller Antibiotika. Efter 10 dgr ska hon använda en annan stark kortisonsalva och efter några veckor gå ner till Hydrokortisonsalva.

Hon har eksem med stora varblåsor på armarna, hals, bröstet, ansiktet och hårbotten. Ni ska se hur hennes ena öra ser ut. Jag fick en chock när läkaren lyfte på håret för det var bland det värsta jag sett.

Hela örat är bara en enda varklump. Usch..äckligt.

Jag blev så irriterad över att hon inte visat mig det, men hon är livrädd att jag ska pilla och göra rent. Skitunge ;-).

Nu får hon ha alsolspritsförband runt hela örat för det bara rinner gul vätska.

Hoppas bara att hon sköter det här nu så att hon får bort det.

Det gäller att fortsätta smörja även fast hon är bra.


I morgon får jag äntligen ta bort stygnen på foten. Det ska bli jätte skönt för jag tror det är dom jag lider värst av nu.

Jag får fortfarande sitta med foten högt hela tiden eftersom den fortfarande ömmar, men det är mycket bättre nu än i förra veckan. Jag kan gå på den ganska bra också :). När jag sätter på mig sandalen så gör det ondare så igår på jobbet gick jag bara i raggsockor. Skönast så.

Jag längtar tills jag kan sätta på mig en vanlig sko igen, men det tar nog ett tag till.

Igår körde jag bil för första gången och det gick jätte bra. Det är lättare att köra bil än att gå...hehehe!

När jag opererar vänsterfoten i höst så kommer jag att kunna köra bil från dag 1 eftersom jag har automat. Bra va? Inte för att jag känner mig så sugen att göra andra foten, men det är ju tyvärr tvunget om jag vill fortsätta gå på mina fötter i många år framöver.


Tjingeling

Av Eva - 4 februari 2010 17:07

Sitter och väntar på att bli upphämtad av en arbetskollega. Jag blev medbjuden av min "gamla" avdelning att ut och äta ikväll ;-). Jag fick byta avdelning vid årsskiftet, men tydligen ville den "gamla" att jag skulle följa med ändå. Dom är för rara ;-).


Jag har varit hemma idag också fast jag jobbade några timmar hemifrån.

I morgon SKA jag till jobbet igen. Jag LÄNGTAR!.

Fast det var ganska skönt att sitta hemma och jobba för på dom timmarna hann jag mer än vad jag hinner på 1 dag annars. NICE!

Man skulle kanske ta och jobba hemma lite oftare ;-).

På jobbet blir man störd hela tiden, jag har inga speciella "öppet tider" så därför tror alla att dom kan stövla in hur som helst och när som helst.

Jag har väl mig själv att skylla eftersom jag har skämt bort dom med min service, men snart blir jag nog tvungen att säga ifrån för när jag har massor av bollar i luften så är det lätt att jag tappar allihopa. Hm...!

Är det något jag önskar så är det mer tid, tid till att koncentrera mig på det som är viktigt och som jag inte hinner med.


Nu ska jag i varje fall ut och äta god mat i goda vänners lag :).

Tyvärr så blir det inget vin till, jag som är så SUGEN.

Jag stoppade i mig en Dexofen igår kväll så att jag skulle sova lugnt med lilla fossingen och det ska gå två dygn innan man får dricka alkohol. Om man dricker alkohol med dessa tabletter så kan man få andingsförlamning och hjärtsvikt och det är ju dumt att chansa ;-).

Hade jag vetat det så hade jag givetvis inte tagit denna skittablett igår.


Tjingeling

Av Eva - 3 februari 2010 21:38

Jag stiter precis och trycker i mig några hårda smörgåsar med makrill på :). MUMS!!!

Min mage har blivit lite "sur" efter alla värktabletter jag har ätit så magkatarr är på ingående. Därför är jag hungrig hela tiden. Ja, ännu hungrigare än vanligt ;-).


Idag känns det som det har vänt i fossingen. Jag har inte ätit värktabletter på hela dagen, men känner att jag nog blir tvungen att ta lite piller till natten för nu på kvällen ömmar det rejält igen.

Suck, jag tänkte jobba i morgon, men nu vet jag inte längre. Jag LÄNGTAR tillbaka till mitt arbete och mina kollegor. Även fast inte allt är en "dans på rosor" där just nu. Jag har insett att jag skulle bli galen om jag blev arbetslös eller långtidssjukskriven. Mina kollegor är min "andra familj" och jag saknar dom *snyft*.

Det är väl det att människan behöver känna sig "behövd" för att må bra.

Jag var på en föreläsning som var mycket intressant som handlade just om det. Behovet att känna sig behövd och att alla har ett val. Det var nyttigt att lyssna på.


I helgen börjar Melodifestivalen om jag förstått det hela rätt. Det är något jag verkligen inte missar. Vi brukar vara hos våra vänner Cilla och Henke då, men jag vet inte hur det blir till helgen. HALLÅ CILLA.........är ni hemma?


Så där ja, nu var smörgåsarna slut :).

Tjingeling



Skapa flashcards