Gruddelin´s vardag

Alla inlägg den 26 september 2009

Av Eva - 26 september 2009 22:34

Jag sitter och läser om "bildstölder" och annat på internet. Vad man får göra och inte göra med fotografier.

Om man tex bloggar om en nyhet på aftonbladet.se och kopierar bilden som hör till nyheten till sin blogg så gör man något olagligt om jag har förstått det rätt. Det spelar tydligen ingen roll om man länkar till nyheten och skriver vem som fotat. Jag har misstänkt detta och har inte gjort det så ofta.

Vad gäller då för mina egna bilder? Om jag förstått det rätt så får man kopiera en bild för enskilt bruk, även ett fotografi av ett offentliggjort verk.

Mer om vad man FÅR och INTE FÅR göra kan ni läsa om här http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm.


Jag brukar oftast sätta en stämpel på mina fotografier, men efter att ha läst detta http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2006/gor-aldrig-sa-har-med-dina-foton/ på moderskeppet.se så har jag börjat att tänka om. Jag håller faktiskt med att i många fall så förstörs fina bilder med dessa copyrightsymboler och annat. En del har stora blaffor rakt över och en del lite mindre diskreta nera i hörnet. Dom stora blafforna förstår jag inte riktigt. Vem vill titta på en sådan bild? Små diskreta är väl okej, har ju själv gjort det, men funderar på att strunta i det framöver. Jag förstår dom som tjänar pengar på sina bilder. Då skulle jag nog också sätta dit en copyrightsymbol, dock inte över hela bilden, men mina bilder som jag inte tjänar en krona på, ja dom är jag bara glad över att någon tittar på och tycker är fina ;-).


Hur ser ni på saken?



Av Eva - 26 september 2009 18:12

  

Slottet och Domkyrkan.


 

Uppsalaslätten bakom kullarna.

    

Skyltar är bra. Då vet man åt vilket håll man ska gå :).

 

Gamla Uppsala kyrka.

 

Klockstapeln.

 

En ros i dopfunten.

 

Ljuskrona i kyrkan.

  

Jag tände ett ljus för pappa och mormor.

  

  

Av Eva - 26 september 2009 17:24

Igår när Michelle och jag var ute i skogen så lyckades jag halka på hal mossa på ett berg. Jag ramlade på ena skinkan och ena armen och tusan så ont det gjorde. Idag har jag skitont i högerarmen och ena benet. Jag måste ha sträckt mig ordentligt. Inte nog med det så har jag ont i ryggen, höfterna  och nacken av allt bärande på Martin när han har varit sjuk så jag är just nu lika vig som ett badkar. Det känns bättre när jag rör på mig så idag var vi ute och handlade lite saker och sen var vi till Gamla Uppsala och gick omkring. Foton kommer senare.


Tjingeling

Ovido - Quiz & Flashcards