Gruddelin´s vardag

Alla inlägg den 3 juni 2009

Av Eva - 3 juni 2009 16:10

Usch, lillglutte såg hemkt ut när han vaknade idag. Jag skulle byta blöja på honom och då fick jag se att han hade fått utslag på baksidan av låret och där hade han också kliat så blodet rann. Han har även kliat på armen i natt så där har han också rivsår.

Bilderna är inte så bra då dom är tagna med mobilkameran.



När han sedan satt och åt gröt så blossade det upp i ansiktet, bröstet och ryggen.



Det är så konstigt för det försvinner lika snabbt som det kommer.

Jag hoppas dom kan ta allergitest på honom på fredag när han ska till läkaren. Man är ju orolig att han ska bli jätte dålig helt plötsligt om det är något han är allergisk mot. Sjuksköterskan sa att vi skulle åka in till akuten direkt om vi märkte att han började må sämre.

Han har inte kliat på dom förr så det verkar bli värre hela tiden.


Det här hittade jag på Growingpeople.se


Nässelutslag  UrtikariaNässelutslag (urtikaria) är en intensivt kliande hudsjukdom som beror på att den klådframkallande substansen histamin frisätts i huden. Klådan är brännande. Det gör att barnet sällan kliar så att det blir rivmärken.

Nässelutslag är vanligt hos både barn och vuxna. Det anges att mellan 15 och 20 procent av alla har nässelutslag någon gång i sitt liv, de allra flesta bara en gång. Nässelutslag kan förekomma i alla åldrar.


Nässelutslag på hela kroppen utlöses nästan bara genom ämnen som man får i sig. Man får alltså inte nässelutslag av exempelvis tvättmedel eller kläder.


I sällsynta fall kan man få lokala nässelutslag vid till exempel hudkontakt med djur eller ett födoämne som man är allergisk emot.

Det är bara ett fåtal födoämnen som brukar orsaka nässelutslag. Hit hör främst ägg och mjölk hos de yngsta barnen och jordnötter, nötter och skaldjur hos de äldre barnen.

Allergiska nässelutslag kan ibland utvecklas till ett svårare sjukdomstillstånd med andningsbesvär och i värsta fall anafylaktisk chock.


Nässelutslag brukar börja plötsligt, som en blixt från klar himmel.

Det typiska utslaget är olikstora fläckar, mellan en och ett par centimeter i diameter, ljusröda eller vita, upphöjda och med omgivande rodnad. Intensiv, brännande klåda ingår alltid i bilden.

Ett alldeles typiskt tecken är att den individuella fläcken försvinner efter högst 24 timmar och ersätts av nya på andra ställen. Utslagen brukar sitta både på bålen och på armar och ben. I regel klingar besvären av efter 1-3 dygn upp till 1-2 veckor, men det finns former som är kroniska. Kroniska nässelutslag brukar vara stillsammare och kan hålla på i många år.


Medans jag har suttit och skrivit detta inlägg så har nästan alla utslag försvunnit. Det kommer och går kan man säga.

Av Eva - 3 juni 2009 13:34

Jag fick ett ryck och städade garderoben. Det skulle jag ha gjort för länge sedan, men det kommer alltid andra saker i vägen.

Jag fick ihop en hel sopsäck med gamla kläder som ska slängas. Det mesta är sånt som jag inte kan skicka vidare till second hand.

Jag har plockat ur en del som Michelle kanske vill ha. Toppar och sånt som har "krymp" i garderoben.

Alla mammakläder har legat kvar, men nu har jag plockat undan dom. Först tänkte jag sälja en del på Tradera, men jag spar nog dom för man vet ju inte ;-). Man ska ju aldrig säga aldrig.


Nu är det reprisen på Glamour som jag ska se. Missade det igår.

Tjingeling


Av Eva - 3 juni 2009 10:41

Nu har jag pratat med en sjuksköterska och vi har fått tid till Martin på fredag. Jag berättade att vi har katter och det lät som det ev. kunde vara dom han är allergisk mot :(.

Jag hoppas dom kan göra allergitest på honom för just katter så man vet om det är det eller inte.

Nu ska jag bädda rent i sängen som jag glömde bort att göra igår.


Tjingeling

Av Eva - 3 juni 2009 07:18

Nu på morgonen har Martin haft ganska mycket nässelutslag igen. Dom kommer och går och ändrar form hela tiden. Det ser ut som myggbett som flyter ihop.

Jag ska ringa läkaren idag och fråga om dom vill se honom. Det kanske går att göra någon sorts allergitest för man vill ju gärna veta varför han får så här. Att utesluta saker i maten är svårt när man inte har den blekaste om vad det kan vara. Han äter ju bara sånt han alltid har ätit.




Ovido - Quiz & Flashcards