Gruddelin´s vardag

Direktlänk till inlägg 26 juli 2009

Nu och då

Av Eva - 26 juli 2009 18:49

I morgon fyller farmor 95 år och jag vill hedra henne med att skriva om hur hennes liv har varit.


Esther Elisabeth föddes 1914-07-27. Hennes mamma satt och sydde på BB och stack sig så illa på en nål att hon fick blodförgiftning och dog när Esther bara var 4 dgr gammal. Hennes pappa kunde inte ta hand om henne själv då han hade två små söner att ta hand om så en faster ryckte in och tog hand om lilla Esther. Hennes pappa gifte om sig när Esther var 3 år och hon fick 4 halvsyskon till.


Farmor


Esther träffade min farfar Axel på hösten 1933 då hon skulle hjälpa till vid älgjakten. Båda hade sällskap och Esther hade haft sällskap i flera år så det blev ett stort rabalder när dom lämnade sina sällskap för varandra. Esthers pappa var inte glad eftersom den andre var ett "bättre" parti.

Dom bodde vid Västerbol (vår stuga idag) och när det skulle bli arvskifte så kunde dom inte lösa ut Axels syskon och skulle flytta från gården. Då kom hennes faster och räddade dom. Hon skänkte dom 3000:- som det skulle kosta att lösa ut syskonen.

Det första barnet kom 1934 och det sista barnet 1962 när farmor var 48 år. Dom fick totalt 11 barn, egentligen 12 då en son föddes 1960 men dog vid födseln eftersom han hade navelsträngen hårt runt halsen.

När farmor väntade barn mådde hon jätte dåligt för hon fick inflammation i njurarna varje gång. Ibland trodde dom inte hon skulle överleva och efter det andra barnet så avrådde läkaren henne från att skaffa fler barn. Det blev alltså 9 till :).


Farmor och faster Margareta.


Dom hade det ganska knapert, farfar fiskade kräftor och gjorde andra jobb för att få ihop pengar till familjen medans farmor tog hand om djuren. Dom hade en liten ladugård på den tiden. Det fanns en ko, en häst och hönor.

I början var det bara en kammare och kök vid Västerbol. Min faster har berättat lite hur det såg ut då. Dom bodde och sov i köket allihopa. Tror det var 4 barn och 2 vuxna då. Kammaren var ett finrum där barnen inte fick vara. I början av 40-talet rustades Västerbol. Det byggdes 2 rum på övervåningen, det drogs in vatten och dom fick vattenburen värme i alla rum.


Till julen 1961 flyttade dom ifrån till Ängsberg som dom köpte för 16.000:-.  Det var pengar efter arvet av Esthers pappa.

Dom hade Västerbol kvar, men hyrde ut det till Stockholmare.

När jag var 4 år fick deras barn överta Västerbol och det var så vi började att vara där. Jag har spenderat många somrar där och hoppas att det får vara kvar i släkten många år till.


Farmor och lille Martin


Esther bodde vid Ängsberg tills hon var 78 år (tror jag). Då bröt hon höftleden och kunde inte bo kvar i ett litet torp där det bara fanns utedass och inget rinnande vatten. Hon flyttade in i en liten lägenhet på 1 rum och kök. För några år sedan fick hon flytta till ålderdomshemmet eftersom kroppen inte orkade med längre. 


I morgon ska vi fira henne och hon har ingen aning om att vi kommer. Det är bäst det för hon är riktigt envis av sig och det blir bara värre med åren. Hon skulle totalvägra om hon visste att vi skulle komma.

Nu rullar dom bara ut henne till den lokal vi ska vara i och sen får hon finna sig i det ;-).


Tjingeling 

 
 
Ingen bild

Skånepågen

26 juli 2009 21:07

Underbar läsning. Jag håller på med släktforskning och förundras över många ggr att avlägsna släktingar över huvud taget kunde överleva.
Det är bra att du delger detta och jag hoppas att många yngre läser.
Jag märker själv bland yngre att de tror knappt hur tidigare generationer hade det.

Bara en kommentar, 3000:- var väldigt mycket pengar.
Heder o tack.

 
Sofia

Sofia

26 juli 2009 21:27

Vad roligt att ha så mycket info om sina släktingar.
Jag har "noll koll" på min släkt.

Kramis!

http://www.3barnsmamma.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

26 juli 2009 22:46

Det märks ju tydligt att din farmor är envis.. Föda 9 barn till fast hon var så dålig under graviditeterna!! Vilket krutpaket :-)
Vilken intressant läsning det var..
Hoppas hon blir riktigt glad när ni dyker upp och ska gratta henne..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

26 juli 2009 23:29

Nämen vilken otur med synålen. Kan det bli mera illa? Och 9 barn...ha ha! Vilken härlig läsning Eva men ack så kämpigt de måste ha haft det. Härligt att höra att människor som hittar kärleken trotsar allt och tar för sig. Det var ju tabu förr och man fick rätta sig efter vad som var bestämt.

Vad härligt förstår jag att få ha henne kvar så här länge och hoppas den envisa farmodern blir glad över ert besök.

Tack för härlig läsning också.
Kramen

http://sancha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 mars 2011 16:00

Adressen till min nya blogg är : www.iminglugg.blogspot.com   Ja, för er som är intresserade ;)). ...

Av Eva - 18 september 2010 12:45

Hej på er. Ni får ursäkta men jag har bytt blogg. Som ni märkt så har jag inte skrivit så mycket här den senaste tiden och jag har ärligt talat varit riktigt less på att skriva. Den nya bloggen kommer att innehålla mera foton och mindre text. Jag...

Av Eva - 12 september 2010 21:56


Det har varit en mycket trevlig helg. I fredags var företaget på Studenternas och hade lite olika sporttävlingar. Det var kula, höjdhopp, längdhopp, 100 m och stafett 4 x 400 m. Jag var inte med och tävlade eftersom jag kände att min kropp inte...

Av Eva - 8 september 2010 20:43

Tro det eller ej, idag fickparkerade jag och det gick SKIT bra :). Om det är något jag är dålig på så är det just detta. Jag åker hellre flera kvarter än att fickparkera, men idag hade jag inget annat val. Det gick på första försökte och när jag ...

Av Eva - 6 september 2010 22:38

Jag ska erkänna att jag inte är så intresserad av politik. Har inte hängt med några debatter utan bara snappat upp lite här och där. Jag vet inte hur jag ska rösta....!!! Börjar få lite små panik nu. Det finns några valtest på internet man kan gö...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards