Gruddelin´s vardag

Direktlänk till inlägg 29 april 2009

Släktforskning, en evighetshobby

Av Eva - 29 april 2009 22:30

Jag önskar att jag hade tid till att ta upp min släktforskning igen. Det är ett evighetsprojekt och man blir aldrig klar.

Det var flera år sedan jag forskade, men en dag ska jag ta tag i det igen. 

Det är jätte intressant att få se vart man har sina rötter och man hittar både lösdrivare och annat folk :). Jag visste att vi var av vallonsläkt på pappas sida, men mer visste jag inte när jag började. Nu har jag fått tag i den första vallonen i släkten och det är riktigt kul. Han hette Jean Pira och föddes omkring 1600 i Belgien, död 1679 i Film ( Byn heter Film :)) som ligger utanför Österbybruk i Uppland och dom arbetade för bruket. Tyvärr vet jag inte vad han hade för yrke, men dom andra yrkena som dyker upp som har med bruket att göra är Kolbärare ( Det verkar ju kul, bära kol hela dagarna), Mästerräckare ( Öh...räcker man något till en mästare då eller? :)), Hammarsmed ( okej, man smider hammare..eller?) och Masmästare ( Mästare på masugnar måste det vara ).

Sen har vi alla konstiga vallonefternamn tex. Sporrong, Bajard ( ja det stavades så förr ), Francois, Hybinette m.m

Gamla soldatefternamn som har dykt upp är  Fast, Klar, Paus m.m Tänk att heta Eva Paus...hehehe eller Eva Fast, ja jisses så roligt folk skulle ha.

Sen har vi kruxet, barn med "okänd fader". Det är inte kul att stöta på i sin forskning för ofta är det totalstopp på den grenen då *suck*.

Både min mormor och morfar hade okända fäder, kul, två grenar borta direkt. Jag har försökt att få fram information må ni tro, men det verkar som det inte går att få fram.

Jag har letat "okända fäder" i  domböcker så jag nästan har växt fast i stolen, men det var så dåligt skrivet att jag inte hittade någonting :(.

Jag får ofta frågan om hur långt bakåt jag har kommit i min forskning och vad svarar man på det? Det är olika långt på alla grenar, men den ana jag har "äldst" information på är min fm fm mf fm ff ff ff f ( farmors farmors morfars farmors farfars farfars farfars f ), hängde ni med ?

Det är femton generationer bakåt och han hette Gudmund och bodde på ett ställe dom kallade för Moro och han dog år 1491. Denna information har jag fått från min farmors bror och hur sann den är det vet jag inte eftersom det inte finns några böcker som styrker detta.


Nej oj då tiden går, dags att tutta kudde.

Natti natti

Mormor och morfars bröllopskort.

Min pappas farmor och farfar.

Min morfars mamma.




 
 
Skånepågen

Skånepågen

30 april 2009 01:37

Jag håller med. Kul hobby. Jag håller också på lite då och då. Man måste liksom bara hålla på med det. Man måste verkligen koncentrera sig. Kan också vara svårt att läsa gamla skrifter.
Men det är bara att hålla på med förstoringsglaset i högsta hugg.

http://aake.bloggagratis.se

 
Eva

Eva

30 april 2009 06:59

Välkommen Skånepågen!
Det är otroligt roligt och intressant, men det tar massor av tid. Jag vet inte hur många timmar jag har suttit på Landsarkivet och forskat.

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

 
Sofia

Sofia

30 april 2009 09:18

Häftig hobby!

http://www.3barnsmamma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 mars 2011 16:00

Adressen till min nya blogg är : www.iminglugg.blogspot.com   Ja, för er som är intresserade ;)). ...

Av Eva - 18 september 2010 12:45

Hej på er. Ni får ursäkta men jag har bytt blogg. Som ni märkt så har jag inte skrivit så mycket här den senaste tiden och jag har ärligt talat varit riktigt less på att skriva. Den nya bloggen kommer att innehålla mera foton och mindre text. Jag...

Av Eva - 12 september 2010 21:56


Det har varit en mycket trevlig helg. I fredags var företaget på Studenternas och hade lite olika sporttävlingar. Det var kula, höjdhopp, längdhopp, 100 m och stafett 4 x 400 m. Jag var inte med och tävlade eftersom jag kände att min kropp inte...

Av Eva - 8 september 2010 20:43

Tro det eller ej, idag fickparkerade jag och det gick SKIT bra :). Om det är något jag är dålig på så är det just detta. Jag åker hellre flera kvarter än att fickparkera, men idag hade jag inget annat val. Det gick på första försökte och när jag ...

Av Eva - 6 september 2010 22:38

Jag ska erkänna att jag inte är så intresserad av politik. Har inte hängt med några debatter utan bara snappat upp lite här och där. Jag vet inte hur jag ska rösta....!!! Börjar få lite små panik nu. Det finns några valtest på internet man kan gö...

Ovido - Quiz & Flashcards